HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Saturday, June 13, 2009

LAHIR...MENDERITA...MATI



'Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu maka pasti kamu akan menemuinNya" (Al Insyiqaq :6)

Terdapat sebuah kisah tentang penguasa Persia, Zemire, yang memerintahkan para ilmuwan Persia agar menuliskan untuknya sejarah anak manusia. Tulisan itu diharapkan menjadi pelita dan dapat menerangi dengan hikmah ketika raja itu berkuasa dan memperolehi pelajaran masa lalu. Kenikmatan ALLAH dan teladan diantara peristiwa-peristiwa yang terjadi, sehingga hukumnya menjadi sempurna dan hikmahnya bermakna.

Setelah 20 tahun berlalu , dia menjadi penguasa negeri itu, para ilmuwan datang kepadanya dengan membawa satu iringan yang terdiri dari 12 ekor unta. Setiap unta memikul beban berisi lima ratus juz @jilid buku sejarah anak manusia.

Ketika raja itu rasa tidak mampu membacanya, dia memerintahkan para ilmuwan tersebut untuk meringkaskan buku-buku ensiklopedia ini.Setelah selang beberapa waktu, mereka kembali lagi kepadanya dengan membawa buku yang diangkut dengan 3 ekor unta. Sekali lagi raja itu meminta agar diringkskan lagi.

Setelah berlalu 10 tahun, para ilmuwan itu datang lagi dengan membawa buku yang dipikul oleh seekor unta. Namun, hal itu pun masih dirasa berat oleh raja yang sudah tua dan menjadi lemah. maka dia meminta yang lebih ringkas lagi.

Pada akhirnya, datanglah kepadanya seorang ilmuwan yang masih hidup diantara kelompok ilmuwan yang masih hidup diantara kelompok ilmuwan dan ahli sejarah tadi membawa sebuah buku tebal yang dipikul oleh seekor keldai. Akan tetapi raja Zemire telah berbaring diatas tempat tidur menjelang kematian.

Maka dengan keletihan yang menyesakkan dada , raja berkata ' Aku akan segera mati sebelum tahu sejarah anak manusia". Ilmuwan itu yang telah mempelajari ringkasan hikmah dengan susah payah didunia ini berkata " Tuanku, aku telah meringkaskan untuk mu sejarah mereka dengan 3 kata sahaja...iaitu: Lahir ..menderita..mati."

No comments: