HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Friday, November 27, 2009

BERHATI-HATILAH WALAUPUN REMEH



"Kak, macamana ya..kalau anak saya dapat hadiah?" tanya Ija kepada Umairah.Ija merupakan seorang guru Tadika .

"Hadiah apa" Umairah inginkan kepastian. Umairah merupakan sahabat baik Ija

"Hadiah pelajar terbaik" jawab Ija sambil merenung kewajah Umairah

"Anak anti belajar didalam kelas anti"?Umairah inginkan kepastian

"Ya" jawab Ija sambil menyusun buku-buku diatas meja

"Anti nak akak jawab secara peribadi" Umairah memandang tepat kearah Ija. Ija mendiamkan diri.

"Terus terang akak cakap, kalau anak akak belajar didalam kelas akak sendiri, akak tidak akan melantik dia sebagai pelajar terbaik" Umairah cuba berterus terang.

"Tapi...itu hak dia. Anak saya memang pandai. Bukan saya saja nak bagi dia hadiah.Dia rajin belajar" suara Ija agak meninggi. Mungkin tersinggung dengan jawapan Umairah tadi.



Umairah tersenyum. Sudah lumrah seorang ibu , berbangga diatas kejayaan anak-anaknya.

"Tadi anti tanya akak, jadi akak jawab secara peribadi. Itu jawapan akak.Bukan akak suruhanti ikut cakap akak". Umairah cuba menenangkan Ija

"Tapi kak..kenapa akak tak setuju..biarlah dia dapat hadiah" Ija tidak berpuas hati dengan jawapan Umairah tadi.

"Memang kita tahu anak kita pandai dan rajin dan layak dapat hadiah, cuma kebetulan apabila dia berada didalam kelas yang kita mengajar dan dia mendapat hadiah terbaik maka ada persoalan disana". Umairah cuba nak menjelaskan sesuatu kepad Ija.

" Tapi kak..saya jujur" Ija masih mepertahankan pendapatnya

" Ila, kita tahu, kita memang jujur. Kita tahu tanggungjawab kita..tapi orang diluar sana tak tahu. Mereka akan berkata-kata, 'memamglah anak dia dapat, emak dia ajar...Mesti emak dia beritahu soalanlah tu..Baik hantar tadika lain...'
Ija...jangan beri ruangan pada sebarang fitnah..".Umairah cuba terangkan sesuatu meskipun ada kalanya keadaan sebegini memamg sukar untuk difahami.

"Biarlah apa mereka nak cakap, yang penting kita tak buat macam itu" Ija masih berkeras

"Ija, akak pun tak kesah.Tapi bagi akak apabila sesuatu tugas telah dipertanggungjwabkan keatas kita maka ia merupakan satu amanah. Jadi akak akan menganggap tadika ini kepunyaan akak.
Jadi akak akan menjaga imej tadika ini agar tetap diberi kepercayaan oleh ibubpa diluar sana untuk mendidik anak-anak mereka. Kita ingin menarik seramai mungkin bukan kerana wang semata-mata tapi dakwah itu sendiri.Ini lah peluang untuk mereka belajar tentang Islam sewaktu kecil..tak kiralah kat tadika Islam mana-mana..
Biarlah kita beri hadiah-hadiah itu kepada anak-anak mereka yang berhak daripada kita utamakan anak-anak kita". Umairah cuba memperjelaskan

Ija membatu seketika. Ija termenung jauh. mungkin sedang memikirkan sesuatu.

" Maaf,terpulang pada anti. Sebagai seorang guru tadika , anti berhak keatas pendapat anti sendiri. Tapi bila anti tanya akak, akak jawab secara peribadi. Biarlah kalau anak-anak kita pandai pun, nanti tahun depan guru-guru disekolah akan beri dia hadiah. ALLAH pasti membalas diatas kejujuran kita". sekali lagi Umairah menenangkan Ija. Ija masih tetap mendiamkan diri.Umairah membiarkan Ija bermain dengan perasaannya sendiri.

Adakalanya walaupun sesuatu perkara itu dianggap remeh namun kita berhadapan dengan hati-hati manusia.Walaupun kita rasa kita jujur, namun itu tidak pernah menghalang untuk menimbulkan sebarang fitnah.Selagi boleh dielak maka seeloknya elaklah sebarang fitnah. Syaitan tidak pernah berhenti dari menjalankan tugasnya.

Pernah ketika Rasulullah berjalan dengan isterinya didalam gelap lalu bertembung dengan sahabat, lalu Rasulullah menyatakn bahawa itu adalah isterinya meskipun sahabat itu tidak mempersoalkannya. Namun Rasulullah tetap berhati-hati dengan hati-hati manusia yang sentiasa dipengaruhi oleh syaitan yang mengalir didalam badan sebagaimana mengalirnya darah..

Tindakan TGNA amatlah dipuji. Ianya tetap akan disanjung meskipun kita sudah tiada lagi. InsyaALLAH

Tuesday, November 24, 2009

15 MAKSIAT YANG MENURUNKAN BALA

daripada Ali bin Abi Thalib r.a, Rasulullah s.a.w bersabda "apabila umatku telah membuat 15 perkara ini maka bala akan turun kepada mereka ,iaitu

1. Apabila harta negara hanya diedar pada orang tertentu saja..
2. Apabila amanah itu dijadikan satu sumber keuntungan....
3 Zakat dijadikan hutang..
4 Suami menurut kehendak isteri..
5. Anak derhaka terhadap ibunya..
6. sedangkan dia berbaik-baik dengan kawannya..
7. Suka menjauhkan diri dari ayahnya..
8. Suara sudah ditinggikan didalam masjid..
9. Yang menjadi ketua suatu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka..
10. Khamar ( arak) sudah diminum dimerata tempat..
11. Seseorang yang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya..
12. Kain sutera banyak dipakai oleh kaum lelaki..
13. Para artis disanjung-sanjung..
14. Muzik banyak dimainkan..
15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (para sahabat)

Maka ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau mereka akan diroboh jadi makhluk lain.

Saturday, November 14, 2009

LAWATAN KE CAMERON HIGHLAND



Selamat jalan kepada anak-anak tahun 4,5 dan 6 dari sekolah Rendah Ar Rahmat, Solok Gaung, Melaka sempena gadakan lawatan sehari ke Cameron Highland pada 14 November.



Turut mengiringi beberapa orang guru.




Semuga mendapat menafaat dari lawatan sehari itu.



Semuga program berjalan lancar dan selamat disepanjang program., InsyaALLAH

Wednesday, November 11, 2009

YANG DAH MANTAP..DIMANTAPKAN LAGI



Satu program yang dinamakan "MANTAP" akan diadakan bagi memantapkan lagi apa yang sudah dimantapkan bagi memastikan tercapainya segala visi dan Misi.

Dengan itu, DMPNM akan menganjurkan satu Program MANTAP dalam strategi menyusun kerjakerja yang kemas dan tersusun.





Bak Kata YDP Kaw Bukit Katil dalam blognya
"Sekarang mari kita susun saf kita umpama batu bata yang menyokong antara satu sama lain membina suatu binaan yang kukuh dan tidak mampu diganggu gugat serta diruntuhkan musuh luar dan dalam".

Mari kita bebaskan rakyat Malaysia dari belenggu pemikiran jahilliyah, kehidupan mementingkan madiyah, matlamat hidup yang caca marba dan meminggirkan Islam.



Mari kita bina satu masyarakat Malaysia yang berpegang teguh kepada Islam, Keadilan, Demokrasi, toleransi, kerjasama dan telus. Bukan masyarakat yang mengenepikan agama, bersifat perkauman, penting diri, tiada matlamat hidup, tidak menghiraukan isu sekeliling, penakut dan pengecut, taat membabi buta dan tiada harga diri,

Mari kita robohkan rangkaian yang memijak Islam, rangkaian penindas dan penzalim yang bongkak dan mabuk kuasa."

Dengan ini dewan muslimat meneruskan agenda yang telah dirancangkan.

PROGRAM MANTAP yang melibatkan semua muslimat negeri melaka akan diadakan pada
14 November...Sabtu...AN-Nuriah, Sg Udang.


Diharapkan semua muslimat Melaka dapat menghadirkan diri bagi menjayakan prgram ini yang amat bermakna ini.
INSYAALLAH

Sunday, November 8, 2009

SETELAH KEMELUT SELESAI...

Alhamdulillah..semuga kemelut yang berlaku ini selesai dengan erti kata yang sebenar.

Maka yang penting , teruskanlah tugas-tugas kita , yang telah diamanahkan .

Ikhlaskan hati kerana ALLAH tanpa mengharapkan balasan dari sesiapa.

Jadikan diri 'Tak makan dipuji, Tak rebah dikeji'.

Tinggalkan apa yang dilarang ALLAH sama sekali. Buatlah apa yang disuruh ALLAH mengikut kemampuan sendiri,pasti kita akan dipelihara dan mendapat keberkatan dari NYA.

Bagi sesiapa yang tak ikhlas dan ada kepentingan diri, lambat laun dia akan terkeluar juga dengan sendirinya dari gerakan Islam ini.

Friday, November 6, 2009

KITA TIADA PILIHAN...SELAMAT BERSEMINAR

ADAKALANYA KITA RASA SESUATU PERKARA ITU BURUK UNTUK KITA, TAPI IANYA BAIK DISISI ALLAH S.W.T.

BANYAK PERKARA BURUK YANG KITA TIDAK SUKA BERLAKU, TELAH PUN BERLAKU SAMADA KITA SUKA ATAU TIDAK.

DAN YANG PASTINYA KITA AKAN DIPERTEMUKAN LAGI DENGAN BANYAK PERKARA SAMADA KITA SUKA ATAU TIDAK.

KITA TIADA PILIHAN...

NAMUN YANG PASTINYA ISLAM TETAP AKAN UTUH DIATAS PERJALANANNYA IBARAT KERETAPI YANG DIPANDU OLEH PEMANDU YANG TERANG MATANYA , BERJALAN TERUS DIATAS LANDASANNYA YANG LURUS.
KERETAPI YANG HANYA BERHENTI SEKETIKA DIPERHENTIAN UNTUK MENURUN DAN MENAIKKAN PENUMPANG MELALUI PINTU YANG BANYAK TANPA BERNOMBOR.

KEMUDIAN PERJALANAN DITERUSKAN KEMBALI SEHINGGA SAMPAI KEMATLAMAT TUJUAN.


" KEBIJAKSANAAN BISA MENJANA KEMENANGAN"

SELAMAT BERSEMINAR.....

Wednesday, November 4, 2009

MENERUSKAN MENJEJAKKI WARGA EMAS



Dewan Muslimat PAS Bukit Katil tetap meneruskan kerja-kerja kebajikan dalam memenuhi serta apa yang sering disarankan "Menuju Negara Berkebajikan".

Memang tidak dinafikan bahawa berbagai peristiwa serta isu-isu yang timbul serta dibangkitkan sejak kebelakangan ini, namun tugas-tugas yang telah dijadualkan perlulah diteruskan demi mencapai matlamat yang digariskan.

Oleh itu DMPBK meneruskan menjejakki warga emas bagi membantu meringankan beban mereka samada dari segi kebendaan mahupun perasaan kerana tidak dapat dinafikan bahawa adakalanya warga-warga emasa ini tersisih.
Adakalanya mereka memerlukan perhatian serta kaih sayang sesama insan , lebih-lebih apabila mereka tinggal keseorangan.

Semuga usaha yang murni ini mendapat keberkatan dari ALLAH.

Monday, November 2, 2009

ADAKALANYA MELAKUKAN KEBAJIKAN ITU....




Cuaca amat panas sekali. Bahang terasa menyelimuti seluruh badan. Cepat-cepat aku berjalan keERV aku . Paling tidak pun hawa pendingin van, dapat meyejukkan sedikit tubuh yang berpeluh-peluh setelah berjalan kesana kemari untuk menyelesaikan beberapa urusan diMBMB pada tengahari itu.

"Alhamdulillah",bisik hati aku apabila terasa lega duduk didalam van setelah pendingin udara dipasang. Aku biarkan seketika sehingga aku rasa benar-benar selesa untuk mula memandu.

Sebaik saja aku mula mengerakkan van kehadapan, kelihatan seorang wanita tanpa berpayung berjalan seorang diri tidak jauh dari situ. Dia menarik perhatian aku. Timbul perasaan simpati dihati.Aku membunyikan hon kepada wanita tersebut sambil melambai tangan kearahnya , dengan harapan agar dia menumpang aku kerana cuaca yang amat panas ketika itu.

Ternyata dia tidak menghampakan aku. Dia berjalan secepat mungkin, tentu gembira kerana ada orang yang sudi menumpangkannya dalam keadaan cuaca yang panas terik itu.

"Nak pergi mana?" aku mulakan soalan sebaik saja dia duduk disebelah aku.

"Nak pi kedai dobi, nak hantaq baju.. banyak tak basuh" jawabnya dalam loghat penang
"Kenapa tak basuh sendiri"aku bertanya lagi

"Susahlah kak" dia menjawab tanpa memandang muka aku.

"Kat mana kedai dobi itu" aku inginkan kepastian darinya dengan harapan aku dapat menghantar terus sekiranya sama arah dengan perjalanan aku.

" Dekat Bukit Katil, dekat kedai yang jual motor itu" jawabnya sambil memeluk erat baju yang dibawanya.

" Tak palah, saya pun hendak balik keBukit Katil. Saya hantar sekali" aku terus mempelawanya.Dia tersenyum gembira tanpa memandang kearah aku.

" Kak..saya ini orang susah. Saya sorang-sorang kat sini.Dah kena tinggal dengan suami . Dah kena tinggal dengan anak. Ada suami pun tak guna . Ada anak pun tak guna. Depa tak pedulikan saya. Saya tak tahu kat sapa nak mengadu.Adik beradik pun tak hiraukan saya. Saya pindah duduk melaka." tiba-tiba wanita itu meluahkan perasaannya.

Aku terdiam seketika.Aku dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan wanita ini. Sebelum ini pun , ada juga yang kami bantu tapi kemudian terus menghilangkan diri tanpa sebarang berita. Hilang bersama-sama dengan barang-barang yang dapat kami sediakan bagi menselesakan sedikit kehidupan mereka.

"Habis , awak duduk sini sorang-sorang, awak kerja mana? aku bertanya dengan ragu-ragu kepada wanita yang kelihatan berusia 40han itu.

" Kak, saya orang susah kak..Bantu lah saya kak. Saya takda sapa kat sini." Susahnya saya kak". wanita itu cuba menarik simpati aku.

"Kerja kat mana" aku desak wanita itu untuk menjawab pertanyaan ku.

" Kak, saya kerja kat panggung wayang. Saya jaga tiket kat sana.Dah 3 tahun saya kerja kat sana. Nanti kak datanglah tengok wayang kat sana, saya boleh beri kak tiket percuma. Masuk free."jawabnya bersungguh-sungguh.

Hari ini aku diketemukan dengan orang yang bijak berlakon dalam cubaan mendapat simpati dari aku.

"Datanglah, bila-bila masa pun boleh. Saya ada kat sana", dia terus mempelawa aku.
"Datanglah" dia terus mempelawa.

"Macamana saya nak tengok wayang, saya tak tengok tv pun dirumah" aku berterus-terang
padanya.

"Tak tengok tv? tanya wanita itu dengan kehairanan

"Tak..dah banyak tahun saya tak tengok . Banyak sangat maksiat dalam tv itu.Banyak masa nak guna untuk kerja-kerja lain".aku jawab selamba tanpa menghiraukan apa tanggapan dia terhadap aku ketika itu.Mungkin wanita itu tersinggung.

"anak-anak?" tanyanya lagi

"ikut emak dia"..jawab aku rengkas

Wanita itu terdiam seketika. Mungkin umpannya kali ini tidak mengena.

Tapi dengan tidak semena-mena tiba-tiba dada aku berdebar-debar.Hati aku mula berkata-kata .Siapakah wanita yang aku tumpangkan ini. Adakah dia seorang yang berniat baik atau sebaliknya.
Jantung aku berdegup kencang. Aku teringatkan sahabat aku yang baru menceritakan bagaimana dia telah dipukau oleh sepasang suami isteri yang berbangsa Arab ketika berada dimasjid KLIA.Dengan satu sentuhan saja, sahabat aku ini seperti tak tahu apa yang berlaku. Dia melihat sendiri, sepasang suami isteri itu membongkar beg tangannya,mengambil wang serta sebentuk cincin perkahwinannya. Dia hanya mampu memerhati saja tanpa dapat membuat apa-apa sehinggalah sepasang suami isteri berbangsa Arab itu menghilangkan diri, barulah sahabat aku tersedar apa yang berlaku.

Aku semakin bimbang. Beg tangan aku hanya berada disebelah wanita itu.Fikiran aku mula memikirkan kemungkinan yang buruk boleh berlaku.Hanya aku dan dia saja yang berada didalam van ketika aku.Aku tenangkan hati

"YA,ALLAH. SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA PENGASIH LAGI PENYAYANG. MAHA SUCI MU. AKU TAK MAMPU MELAKUKAN APA-APA TANPA PERTOLONGAN MU.AKU BERNIAT SUCI UNTUK MENUMPANGKAN WANITA INI SEPERTI YANG SELALU HAMBAMU INI LAKUKAN. BUKANKAH ENGKAU YANG MEMINTA HAMBA-HAMBAMU MELAKUKAN KEBAIKAN SESAMA INSAN. MENOLONG DENGAN KERJA-KERJA KEBAJIKAN. BANTU MEMBANTU BAGI YANG MEMERLUKAN. LALU HARI INI HAMBUMU INI LAKUKAN HANYA SEMATA-MATA KERANA SURUHANMU , TANPA MENGHARAPKAN APA-APA BALASAN DARIMU MELAINKAN MENCARI KEREDHAAN MU.YA ALLAH. YA TUHAN KU, MAKA JAUHKAN LAH HAMBA DARI SEGALA BAHAYA. YA ALLAH,JIKA TIDAK KERANA SURUHANMU MAKA TIDAKLAH AKU AKAN MELAKUKAN NYA. YA ALLAH, SEMEMANGNYA KERJA-KERJA KEBAJIKAN YANG DILAKUKAN AMATLAH MELETIHKAN NAMUN DEMI SURUHAN MU , HAMBAMU MENERUSKAN JUGA YANG MANA MAMPU".. itulah doa yang dapat aku panjatkan kehadrat Illahi dalam keadaan ku yang bimbang ketika itu.

Tiba-tiba wanita itu rasa gelisah.Dia cuba membuka pintu ketika van aku bergerak perlahan sewaktu tiba disebuah simpang.

"Jangan bukak pintu, bahaya.Kedai dobi itu depan sana. Kejap lagi sampai" aku menghalangnya dari turun disimpang jalan.Tambah pula simpang itu berbukit.

Dia semakin gelisah. Dia turun dengan pantas sebaik saja aku berhenti dihadapan kedai dobi itu tanpa berkata apa-apa. Dia berjalan pantas tanpa memberi sebarang ucapan, tanpa memandang kewajah aku dan tanpa ucapan terima kasih.