HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Friday, November 26, 2010

APA YANG MEREKA TAKUTI???



Alhamdulillah, semalam 25 November bersamaan 18 Zulhijjah 1431, bacaan Yaasiin dan solat hajat telah pun berjalan lancar di dalam surau Pak Ibrahim. Solat Hajat yang turut di iringi hujan renyai-renyai pada malam jumaat itu cukup memberikan satu ketenangan dalam harapan yang menggunung agar PASTI serta Surau pak Ibrahim ini akan tetap terpelihara dari ancamam tangan-tangan rakus manusia yang khianat.

 Muslimat Bukit Katil juga tidak ketinggalan dalam sama-sama bermunajat kepada Yang Maha berkuasa .Tuhan yang Maha berkuasa..Yang memilikki alam ini secara mutlak.

Dari sebelah  petang lagi, muslimat telah sibuk bagi menyediakan makanan untuk di hidangkan kepada para -para tetamu yang akan hadir dalam solat hajat di sebelah malamnya.

Setelah  selesai bacaan Yaasiin serta solat Hajat, maka semua para tetamu yang hadir di jamukan dengan makan malam di PASTI , dan seterusnya ceramah juga turut di adakan .





Cuma  di kesalkan dengan sikap buruk UMNO yang suka mengganggu ceramah -ceramah yang di adakan oleh PAS. Dalam keadaan mereka yang menguasai segala mediacetak baik dari suratkhabar mahu pun TV , yang begitu dapat di tontoni serta di baca oleh jutaan rakyat Malaysia, setiap hari dan setiap saat, namun rupa-rupanya mereka tetap gentar dengan ceramah-ceramah PAS yang hanya dapat di dengari oleh rakyat yang datang yang boleh di bilang dengan jari cuma. Dan pembesar suara itu pun tak sekuat mana, cuma beberapa meter saja kejelasannya..


Namun ketakutan tetap mengiringi jiwa raga mereka.

Apakah sebenarnya yang mereka takuti ? sehingga sentiasa mengekori kemana PAS pergi...
Gamaknya bagi takut dengan bayang-bayang sendiri.

Mungkinkah ........... yang sedang menyelibungi diri  sendiri  @ aura PAS yang ..................



Saturday, November 20, 2010

JOM TURUN PADANG

Semua ajk dan ahli  Dewan Muslimat PAS Bukit Katil di kehendakki agar bersama-sama turun padang ke DUN Bukit Baru bagi menziarahi serta mengenal pasti permasalahan sahabat-sahabat. Pada hari Ahad 21 Nov bermula dari jam 9.30 pagi. Semuga ramai muslimat  dapat hadir bagi bersama-sama meraikan program anjuran PAS negeri Melaka ini.

Tuesday, November 16, 2010

SUMBANGAN DMPBKATIL

Alhamdulillah, ceria sekali Puan Aminah , apabila melihat ramai muslimat B.Katil yang dapat hadir kerumahnya. Puan Aminah  masih kelihatan ceria, meskipun sebahagian badannya tidak dapat bergerak.Semangatnya tetap tiggi, setinggi harapannya untuk melihat kemenangan Islam. Meskipun mengalami masalah jantung, namun Puan Aminah tetap bersemangat bersama-sama berdemo di mana sahaja di adakan walaupun di KL..  Puan Aminah turut terharu dengan sumbangan kerusi roda yang di sumbangkan oleh dmpbk. Kerusi roda tersebut telah di sampaikan sendiri oleh Ketua Muslimat,DMPBK., Dr Khatijah. Turut bersama hadir di dalam perjumpaan membaca Yasin ,Puan Mahani Osman Timbalan Ketua DMPBK.

Sunday, November 14, 2010

ZIARAH LAGI




Ajk Dewan Muslimat PAS Bukit Katil di minta agar dapat menziarahi Puan Aminah/En Saleh , seorang ahli PAS Bukit katil, yang kini telah di serang penyakit angin ahmar.Lumpuh dan tidak dapat bergerak. Muslimat juga di jemput ke ruumahnya bagi membaca Yasin  pada 15 November pada sebelah malam. Di harapkan ramai muslimat yang dapat hadir. insyaALLAH.

Thursday, November 11, 2010

MANTAP MUSIM KE 2

Dewan Muslimat PAS Bukit Katil di jemput untuk menghadirkan diri dalam program MANTAP yang akan di adakan di Tangga Batu.
Bermula dari tarikh 12.Nov.10 pada jam 6.30 petang dan berakhir pada 13.nov.10 jam 1 tengahari.
Di harapkan semua ajk DMPKBK dapat menghadirkan diri, insyaALLAH.

Sunday, November 7, 2010

KEINDAHAN DALAM KEPAYAHAN

(5 November 2010. 2 petang. Bantahan di Bukit Katil)

Kehidupan merupakan suatu perjalanan yang panjang dan terasa amat berat. Penuh dengan kepenatan dan kesusahan.Tidak ada seorang pun yang terlepas dari rasa sedih dan rasa sakit , meskipun ia dilahirkan sudah nampak tanda-tanda kesedihan dimulutnya.
Firman ALLAH SWT 
"Sesungguhnya kami telah menciptakannya dalam kesusahan" (Al Balad:4)

Kebenaran dan kebatilan , tidak mungkin ada titik pertemuannya.
Kebenaran dalam tutur kata, kebenaran dalam tindakan,kebenaran dalam niat, kebenaran dalam politik, kebenaran dalam pergaulan, kebenaran dalam kehakiman...

Kebenaran yang paling utama ialah kebenaran yang berasal dari ALLAH yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan Al Quran iaitu Deen Islam.

Beruntunglah mereka yang termasuk di dalam golongan kebenaran ini.
Firman ALLAH:
"Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu. Oleh itu jangan sekali-kali kamu termasuk dari golongan yang ragu" (Al baqarah:147)

Berlari dan di kejar semasa menyampaikan kebenaran adalah lumrah bagi orang yang ingin memperjuangkannya.

Ketika Nabi dan Abu Bakar sedang berada di dalam gua Tsaur untuk bersembunyi, tiba-tiba Abubakar melihat kaum musyrikin yang mengejar mereka berdua telah berada di pintu gua. Di saat itu AbuBakar timbul rasa bimbang .Saat yang paling cemas kerana ia merupakan satu malapetaka yang tak berkesudahan atau pun ia merupakan pintu kejayaan lalu beliau berkata " Ya Rasulullah, andaikata salah seorang dari mereka mengangkat kakinya pasti akan melihat kita"
jawab nabi " Jangan kira kita berdua saja, ALLAH bertiga dengan kita".

Dalam keadaan Nabi yang terpaksa berhijrah keluar dari Mekah demi menyampaikan kebenaran Islam lantas  di usir dan di kejar oleh kaumnya sendiri, dalam keadaan tekanan perasaan yang amat sangat kerana terpaksa meninggalkan bumi Mekah yang dicintainya, bumi kelahirannya, namun  dikala itu Nabi dapat menjanjikan bahawa kerajaan Parsi akan runtuh.

Firman ALLAH: 
"Dialah yang telah mengutus RasulNya( dengan membawa petunjuk) (Al Quran) dan agama yang benar untuk di menangkanNya atas segala agama walaupun orang musyirikin itu tidak menyukainya( At Taubah-35)

Memang cinta itu sejak di jadikan oleh ALLAH banyak menimbulkan kejadian yang serba aneh dan luar biasa.Bila cinta telah bersemi di hati, maka rela akan berkorban deminya. 




Walaupun di kepung, berlari  dan di kejar, namun bila cinta dalam mencari kebenaran demi menegakkan syiar Ugama ALLAH, telah tersemat di hati  maka ianya adalah satu keindahan yang hanya dapat di rasakan bagi mereka telah di beri nikmat untuk merasainya.










Friday, November 5, 2010

TOLONG,JANGAN ROBOH PASTI KAMI!-ANAK2 PASTI



Hari ini 5 Ogos 2010. Tadi kami lihat ada demo lagi di hadapan Masjid Bukit Katil. Kami lihat ramai orang di sana. Kami lihat ramai pakcik-pakcik dan makcik di sana. Kami masih kecil lagi tapi kami macam dah tahu tujuan demo itu.

PASTI kami hendak di robohkan. Itu sebabnya ramai orang berkumpul di sana tadi . Ada polis , FRU pun ada. Mereka ramai-ramai datang nak ganggu demo itu. Kami tak suka kalau polis dengan FRU datang nak ganggu demo itu. Memang patutlah orang ramai buat demo. Sebab nak bantah tanah ,jangan kena ambil. 

Kenapa mereka nak roboh dan ambil tanah kami .Dah lapan tahun generasi kami belajar di PASTI kami. Tiada pun lepasan anak-anak PASTI , yang jadi jahat. Tiada yang menjadi perompak atau penjenayah ..tapi kenapa mereka dengki hati nak robohkan PASTI kami juga.


Pemimpin  kata nak buat jalan ke taman. Takkan nak buat jalan ke taman , PASTI kami kena roboh. Kami nampak banyak lagi tanah lain yang boleh di ambil buat jalan. Tak payah menyusahkan sesiapa. Tak payah robohkan PASTI kami.

Semalam dalam surat khabar kata ' Pemimpin  beritahu.. 'PASTI kami tidak ada pelan, sepatutnya dah lama roboh'...."BOHONG"..memang betul-betul bohong. Kami ada bukti yang PASTI ini adalah sah dan ada pelan. 
Kenapa pemimpin cakap ,'PASTI JAYA INSAN tak ada pelan'...Kenapa pemimpin itu nak bohong lagi?.

Ustazah selalu pesan pada kami jangan suka cakap bohong. Nanti ALLAH , Rasulullah, ibu ayah dan orang ramai semua tak suka dengan kami, nanti kita masuk api neraka.


Ustazah beritahu lagi, "Siakap senohong, Gelama ikan duri, bercakap bohong ,lama-lama mencuri"..Jadi kami pun tak mahu cakap bohong sampai bila-bila. Kami takut ALLAH marah dan takut masuk api neraka bila dah mati.


Tapi kenapa pemimpin pulak yang berani cakap bohong.  Pemimpin kita kan dah tua, kenapa tak takut dengan ALLAH? tak takut ke nanti masuk api neraka bila mati?


Mungkin betul cakap ustazah, mula-mula berbohong lama-lama mencuri. Ustazah beritahu orang yang mencuri adalah orang yang ambil barang orang lain tanpa minta izin dari tuannya. Dia ambil senyap-senyap. Tapi  macamana pulak orang yang nak ambil tanah orang tanpa kebenaran dari tuan tanah? Tuan tanah tak nak beri tapi mereka nak ambil juga secara paksa. Itu apa pulak namanya? Rampas ke?Macam orang Yahudi rampas tanah rakyat Palestin aja .

Ustazah pernah bercerita pada kami bahawa Saidina Omar nak ambil sedikit saja tanah rakyat untuk membesarkan Masjid Nabawi tapi mahkamah tidak membenarkan kerana rakyat tidak mahu tanah mereka di ambil jadi Saidina Omar pun  mengalah walaupun dia mempunyai kuasa. Lalu tanah rakyat tidak di ambil. Rakyat pun senang hati kerana Saidina Omar seorang pemimpin yang baik , dia mengikut undang-undang. Rakyat pun sayang dekat Saidina Omar. Saidina Omar juga  senang hati, rakyat selalu doakan kerahmatan untuknya.

Walauapa pun yang akan berlaku seterusnya, setiap hari kami berdoa agar PASTI kami terpelihara sampai bila-bila.

Walaupun kami masih kecil tapi jiwa kami besar. Kami bercita-cita mahu jadi pemimpin yang bertaqwa, pemimpin yang benar benar  adil . Kami mahu rakyat hidup aman tenteram di dunia dan di akhirat.


Cuma kami masih terfikir2..Kenapa mereka takut dengan adanya PASTI kami? LALU nak robohkan PASTI kami.


TOLONG, JANGAN ROBOHKAN PASTI KAMI..
KAMI SAYANG PASTI KAMI


Tuesday, November 2, 2010

Rintihan hati anak PASTI JAYA INSAN. B.Katil.









PASTI JAYA INSAN BUKIT KATIL

PASTI ini, PASTI kami
Kami belajar di sini
Kami bermain di sini
Kami sayang PASTI kami

PASTI JAYA INSAN..

PASTI ini, PASTI kami
Di sini kami kenal Alif, Ba , Ta dan ABC
Di sini kami di ajar berdikari
Di sini kami belajar erti diri
Buat bekalan kami di hari tua nanti

Guru kami sabar serta baik sekali
Guru kami amat berdidikasi
Marah pada kami sekali-sekali
Tapi  kami tak peduli
Sebab kami  budak kecil  lagi
Memamg nakal itulah , bijaknya kami.

Tapi...
 Tiba-tiba datang berita sensasi
 Bagai  gegak gempita membelah bumi
PASTI JAYA INSAN akan di cerobohi
PASTI JAYA INSAN akan roboh tersemban menyembah bumi 
Aduh!!!..betapa sakitnya hati kami...
Kenapa sampai begitu sekali, khianatnya manusia ini?

Ya ALLAH
Peliharalah PASTI kami
Dari orang jahat yang busuk hati
Dari orang jahat yang dengki

Ya ALLAH,
Peliharalah PASTI kami
Peliharalah agama Islam MU  ini
Walaupun kami masih kecil lagi
Kami tahu, doa kami di berkati
Kerana kami anak-anak kecil yang tiada dosa lagi...

Kami sayang PASTI kami.









Friday, October 29, 2010

KASIHAN!

Kasihan!  .. mungkin itulah perkataan yang paling  mudah untuk di sebut, apabila melihatkan berbagai-bagai tragedi yang begitu sadis, amat memedihkan hati, yang saban hari menimpa  ke atas kaum wanita. 
Dari pembunuhan Altantuya yang di bom , tragedi pembakaran Datuk Sosilawati yang , kesah seorang ibu yang ingin di campak dari tingkat yang tinggi, kesah isteri yang di sepak terajang ,   dan 1001 macam lagi deraan yang telah di ketahui umum, yang tidak perlu di nyatakan lagi.
Memang amat malang  apabila kejadian-kejadian yang amat memedihkan hati ini , di lakukan oleh  mereka-mereka yang mengaku beragama Islam tapi akhlaq mereka begitu hodoh seperti haiwan. 
Kesah seorang suami yang sanggup kencingkan ke muka isteri nya  juga , tidak kurang menariknya..Apalah yang dapat di harapkan lagi kepada seorang suami yang bersikap sebegitu keji. Isteri  yang sepatutnya di hargai, telah dianggap seperti haiwan.

Islam telah mewajibkan kepada para suami supaya berbuat baik terhadap isteri, berbicara dengan cara yang sebaik-baik , bermuamalah , bergaul dengan baik kepada isteri meskipun dia benci dengan isterinya. Ini merupakan satu pengiftirafan  yang tinggi yang di berikan oleh ALLAH kepada wanita. Bukankah ALLAH telah berfirman: 'Dan bergaullah dengan mereka secara yang patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, bersabarlah kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu padahal ALLAH menjadikan padanya kebaikan yang banyak'..(An Nisaa:19).

Rasulullah di utuskan demi menyelamatkan kemanusiaan dan membuktikan kepada alam sejagat akan kejayaan risalah yang di bawanya. Rasulullah contoh umat. Kalimah syahadah yang  di sebut, yang bersaksikan bahawa tiada tuhan yang di sembah melainkan ALLAH dan nabi Muhammad Pesuruh ALLAH sekaligus merelakan diri kita untuk menjadi Al Quran dan Sunnah sebagai panduan hidup kita tanpa adanya pilihan kedua. 


Rasulullah sehebat-hebat manusia. Beliau bukanlah merupakan manusia agung dalam pengertian yang sempit.Beliau kekasih ALLAH . .Namun beliau mempunyai cinta yang mendalam terhadap isteri-isterinya. Tidak keterlaluan untuk menyatakan bahawa Rasulullah pernah membongkokkan lututnya untuk di pijak oleh Saidatina Safiah untuk menaiki kenderaan dan pernah pada satu masa unta yang mereka naiki ,  tersadung lalu mereka berdua terjatuh. apabila orang ramai datang untuk menyelamatkan Rasulullah, maka Rasulullah berteriak mengatakan bahawa 'wanita mesti di tolong dahulu'. 
Pernah satu ketika semasa mengadakan permainan akrobatik dari Habsyah, Saidatina Aisyah meletakkan dagunya di bahu Rasulullah dan baginda berulangkali brtanya , apakah saidatina Aisyah berpuas hati dengan pertunjukan itu. Dan didalam pertandingan lumba lari  bersama isterinya, ada masanya  Rasulullah kalah,dan adakalanya Rasulullah pula yang menang.

Ular menyusur akar takkan hilang bisanya. Begitulah di antara akhlak yag di tunjukkn oleh pemimpin yang agung ini. Beliau  seorang yang dapat memahami kekegembiraan dan kekesediahan orang lain.Beliau seorang yang amat di senangi oleh orang-orang di sekelilignya.




Monday, October 25, 2010

SELAMAT BERTUGAS..PASTIKAN KEMENANGAN

  Seperti yang telah di jadualkan , bermula dari 28 Okt 10, Muslimat PAS Bukit Katil juga tidak ketinggalan , akan sama-sama turun ke Galas bagi membantu jentera muslimat Kelantan .Muslimat Bukit Katil begitu bersemangat sekali untuk bertugas , bagi memastikan bahawa perjuangan yang di tinggalkan oleh Allahyarham Chek Hashim sulaima mesti di teruskan..InsyaALLAH


Friday, October 22, 2010

INSAF LAH DATIN SERI


ASTAGHFIRULLAH.... 
Malunya kami 
Dengan kelakuan isteri Perdana Menteri
Nampaknya seperti gah sekali
Tapi sayang , amat jahil sekali.

Hati kami tercalar lagi
Hati kami terluka kembali
Lihatlah  apa yang terjadi
Betapa di hinanya Nabi kesayangan kami 
Betapa ISLAM di anggap sepi..
Tak cukupkah dengan penghinaan selama ini?
Apa motif yang tersirat di hati
di sebalik tragedi ini?



Ingat..Datin Seri 
Walau sehebat mana kekuasaan di beri
Walau semua mampu di milikki
(maaf..kecuali kedamaian ,ketenteraman dan ketenangan di hati)
(sebab itu ,hanya bagi mereka yang mengenali Illahi)
Sehingga masuk bakul , angkat sendiri
Tak semena-mana jadi 'first lady'
Namun..mana mungkin manusia menembusi langit dan bumi
Hidup di dunia bukan boleh buat sesuka hati
Ada batasan yang di beri 
Ada panduan yang menanti
Ada pencatit kanan dan kiri
Ada pembalasan di hujung nanti..
 Walau seribu fesyen show Islam yang ingin di tunjukki
Tiada gunanya kalau aurat sendiri masih terdedah lagi



Tutuplah aurat Datin Seri
 Sebelum nyawa di ambil pergi
Ya...Sebelum kita mati....
Tak kembali lagi...


Mas

Thursday, October 21, 2010

BERBALOIKAH DI ISYTIHAR 'MELAKA MAJU SEKIRANYA...

Maka selamat lah sudah negeri Melaka di iktiraf "Melaka Maju" pada 20 hb 10 tahun 2010 pada jam 20.10 minit malam . Satu tarikh  yang amat menarik dan sudah semestinya  tidak akan di ketemukan lagi. Masa itu telah pun berlalu pergi dan tidak akan kembali lagi.

Maka pada 20.10 2010 pada jam 20.10 malam bersamaan 8.10 malam , pengisytiharan yang di buat oleh Perdana Menteri secara langsung dari PWTC telah di raikan bersama-sama oleh 50K rakyat Melaka yang telah di arahkan hadir ke stadium Hang Jebat sebelum jam 7 malam.

Dan betapa  pada tarikh 20.10.2010 bersamaan 11 Zulkaedah 1431, telah di takdirkan juga waktu menunaikan solat Isyak bagi negeri Melaka jatuh  pada jam 20.09 malam cuma  kurang 1 minit saja dari waktu pengisytiharan 'Melaka maju' pada 20.10 malam.Kenapa tidak saja di takdirkan jatuhnya waktu Isyak negeri Melaka pada 20.11 malam @ sama? Sama-sama kita fikirkan.

Dan sudah semestinya  pengisytiharan itu di buat sebaik saja AZAN ISYAK di negeri Melaka sedang berkumandang. Betapa  di  kala makhluk lain sedang kusyuk memuji yang Maha pencipta yang maha Agung tetapi terdapat ramai manusia yang terus sombong, angkuh lagi bongkak dengan bunga apinya.

Dan amat malang lagi, apabila sudah semestinya peluang amat terbuka luas bagi para muda-mudi untuk berpeleseran di malam tersebut. Siapakah yang dapat memberi jaminan bahawa tiada pengawanan yang akan berlaku di malam tersebut ? dan apakah 'Sekolah Harapan' akan bertambah lagi ahlinya 9 bulan kemudian  atau ' Sekolah Harapan' akan bertambah lagi selepas 9 bulan kemudian?

Berbaloikah  pengisytiran 'Melaka Maju' sekiranya perkara ini benar-benar berlaku?


Tuesday, October 19, 2010

BILA ANAK KECIL JUGA TURUT BERTANYA


"Asalammualaikum..macik.. boleh saya bincang ?" tiba-tiba seorang anak kecil yang baru balik dari sekolah masuk ke kedai aku.

" Apa? ..adik sebut bincang..?' aku agak terkejut dengan pertanyaan  anak kecil yang masih berpakaian seragam sekolah itu.

"Nak bincang pasal apa..awak nak tunangke atau awak nak kahwin? aku sengaja mengusiknya.

"Bukaaan  lah makcik" dia kelihatan sedikit marah sambil menjeling ke arah aku.

Aku tersenyum dengan gelagat  anak kecil yang nampak bijak walaupun telah kehilangan ayah
.
"Saya nak tanya pasal hari jumaat itu. Apa sebabnya depan kedai makcik ramai orang kumpul? anak kecil itu berterus terang."

"Oh ..nak bincang pasal itu rupanya..ingatkan tadi nak bincang pasal kahwin"' aku ketawa kecil .
Anak kecil itu tersipu-sipu.

"Tanya pakcik..pakcik terangkan" aku menyuruh anak kecil itu  duduk berhadapan suami aku agar dia dapat penjelasan yang sebenarnya.

Setelah di terangkan serba sedikit tentang mengapa bantahan di lakukan terhadap pencerobohan surau dan PASTI di Bukit Katil dengan bahasa yang paling mudah untuk di fahami bagi seorang kanak-kanak yang baru berusia 9 tahun , ternyata anak kecil itu tidak berpuas hati .Kerutan di wajahnya jelas menunjukkan dia turut tidak bersetuju  dengan pencerobohan itu.

"Adik setuju tak , kalau surau di robohkan"? aku bertanya lagi setelah melihat memek mukanya yang menunjukkan sedikit penyesalan dengan apa yang di lakukan terhadap surau dan PASTI.

"tak lah makcik....tak suka" anak kecil itu bersungut

"sebab"? aku bertanya lagi sengaja untuk menguji mindanya.

"Surau tempat  kita sembahyang. Kita sembahyang kat situ. Dia orang tak sembahyang kat situ .Dia orang tak boleh robohkan surau itu" jawab anak kecil . Tanda tanda kemarahan jelas di wajahnya.

Aku tersenyum seketika betapa  anak kecil ini, sedangkan memikir tentang kenapa orang melayu yang mengaku beragama  Islami sanggup nak merobohkan surau serta PASTI .Itu merupakan di antara soalan-soalan yang di tanya kepada suami aku ketika mereka sedang berbincang.

Anak kecil itu, mengingat aku kepada peristiwa demo di Bangsar , pada tahun 1974,  ketika itu aku baru darjah 5..aku bersekolah di Bangsar. Sepanjang perjalanan balik dari sekolah, aku lihat di antaranya pondok judi TOTO yang terletak di hadapan Kampung Paya  , telah di rosakkan.. Memang ketika itu aku turut tertanya-tanya sebab aku tak faham apa yang sebenarnya berlaku. Sukar untuk memahaminya dalam di usia  kanak-kanak..

Sunday, October 17, 2010

TAK ADA GUNANYA


Apa guna "Rumah Harapan"
Kalau PASTI dan SURAU hendak di robohkan
Apa guna Pemulihan
Kalau tak ikhlas dalam Pencegahan.

A
Apa guna pegang Kuasa
Kalau tak menjaga Amanahnya
Apa guna memerintah lama
Kalau hanya buat ALLAH Murka.

Wednesday, October 13, 2010

TERIMA KASIH REEZAL MERICAN

Terima kasih Reezal Merican
Di atas isu murahan
Ada kalanya , seperti malas nak layan
Tapi elok juga di ketengahkan
Agar rakyat bertambah faham...

Terima kasih Reezal Merican
Isu murahan memberi peluang
Pimpinan PAS menerangkan
Ulasan demi ulasan
Penjelasan demi penjelasan

Terima kasih Reezal Merican
Di atas kurang kebijaksanaan membuat tindakan
sehinggakan ada warga emas P.Pinang memulangkan sumbangan
Kononnya....HA!!..Sumbangan dari Duit Haram...
Lalu tersenyum para ilmuan...

Terima kasih Reezal Merican
Rakyat semakin faham
Apabila pendedahan demi pendedahan
Tentang ISLAM yang penuh kesyumulan
Yang akhirnya  akan mendapat tempat di hati  insan
 IAnya mudah dan penuh keindahan
HA!...Penanda ISLAM akan menang...

Apakah kemenangan itu yang sebenarnya yang ditakutkan???

Mas.

Sunday, October 10, 2010

MUSLIMAT MENERUSKAN LANGKAH,turun padang.


Alhamdulillah, Dewan Muslimat PAS Bukit Katil serta beberapa muslimat dari beberapa kawasan di Melaka , telah berkesempatan untuk bersama-sama turun padang bagi menjayakan program bersama rakyat yang diadakan pada Ahad 10.10.2010. Program yang di anjurkan oleh BPPNM ini telah mendapat sambutan yang amat memberansangkan dari ahli-ahlinya.

Bermula seawal pagi, di mulai dengan ucapan pimpinan YDP PAS Kawasan Bukit Katil, di sertai juga dengan ucapan suntikan semangat, Ustaz ghani Abd Rahman selaku Pesuruhjaya PAS, Melaka.
Penyertaan dari ahli-ahli yang datang melebihi luar jangkaan, memudahkan program berjalan lancar.
Hanya ALLAH yang mampu membalas segala pengorbanan yang di lakukan selama ini.

Wednesday, June 23, 2010

MAHATHIR,,,OH...MAHATHIR

Mahathir ..oh...Mahathir...
sedarlah diri
usia yang ada  , usia subsidi...
tapi masih sempat nak perkatakan tentang judi...
Hukum ALLAH ,,masih tak peduli..

Mahathir..oh..Mahathir...
Konon bercerita nak  luluskan judi 
itu pun kalau berkuasa lagi..
Ha..ha..Padahal memang dah lulus dari  zamanya lagi
22 tahun perintah masih tak puas lagi
Cuma kali ini pengistiharan terbuka ,mendabik dada..berbangga diri..

Mahathit..oh...Mahathir...
Entah..entah..esok lusa..sehari dua ini
Ajal datang menghampiri.
Dah tua , masih tak sedar diri
Bongkak semacam..terus lupa diri..
Rumah dah kata pergi..
Kubur dah kata .".jom mari"
Masih tak sedar-sedar lagi..

Mahathir..oh..Mahathir..
Dengarlah nasihat berguna
Buat kami juga kepada semua
Walau sejahat mana pun kita
Pintu taubat masih terbuka
Jangan biarkan  jiwa  yang sedang sakit terus merana
Tolong..Hukum ALLAH, jangan di persenda
Seksa neraka bukannya bahan  seloka





Monday, June 21, 2010

HORMATILAH JENAZAH

Sebaik sahaja kami sampai, jenazah baru saja berangkat ke tanah perkuburan. Kebetulan seorang menteri besar serta konco-konconya datang pada waktu yang sama kami sampai.


'Kita nak ambil tanah ini, buat tempat kita, lambang-lambang PAS ini , buang', diantara ucapan-ucapan yang di ucap oleh menteri besar dan konco-konconya sebelum sempat pun mereka masuk ke dalam rumah.

Memang PAS telah menyewa di sebelah rumah makcik Bibah , di Bukit Baru setelah sekian lama. Selama PAS menyewa di situ, makcik Bibah tidak pernah menghalang segala aktiviti yang PAS lakukan di situ, malah turut bergembira bila setiap kali ada program PAS. Allahyarhamah tidak pernah ketinggalan untuk bersama-sama mendengar ceramah , dia akan mengambil kerusi dari dalam rumahnya untuk mengajak kita duduk berhampiran dengannya walaupun allayarhamah kelihatan sangat uzur ketika itu.Tidak ketinggalan, DMPBK selalu menghulurkan bantuan kepada makcik Bibah terutama di bulan Ramadhan.

"Kita nak ambil tempat ini, kita pasang lawyer"..kata orang suruhan menteri besar itu.
'Ya...ya...boleh tok..' di antara jawapan yang di berikan oleh saudara mara yang ada di situ.

'Tahun 2010, Melaka maju..tak da lah bangunan papan macam ini" sampuk seorang lagi saudara mara di situ.

"Hari itu dia sewa, sebab nak buat kelas mengaji" sampuk lagi suara yang lain.

Kami menjadi pendengar setia di situ. Tanpa menyedari adanya tetamu di situ, mereka terus berkumpul membincangkan pasal tanah. Kerakusan untuk mendapatkan secebis tanah yang di kira hanya sekangkang kera menyebabkan mereka terlupa bahawa kedatangan mereka ke situ adalah untuk menziarahi allahyarhamah makcik Bibah Hassan yang telah meninggal dunia akibat sakit tua. Sepertinya , mereka ingin mengambil tanah itu, pada hari itu juga.

'Jom, pergi ke kubur, '..mereka bergegas ke kubur untuk bertemu seseorang di atas urusan tanah itu .


Kami beristifar panjang. Rakusnya manusia ini. Buruknya akhlak mereka. Tidak beradab langsung. Kalau jenazah di atas kubur pun tidak di hormati, di mana akhlak mereka.


'Kak , jenazah masih di kubur. Mungkin orang ramai sedang membacakan talkin untuk emak akak. Sekarang masa untuk akak banyakkan mengaji, banyakkan baca Al Fatihah..Dia emak akak. Sekarang bukannya masa untuk bincang pasal tanah", ...aku menghampiri anak allayarhamah...tiba-tiba anaknya serta saudara mara yang ada seperti terkejut apabila mendengar kata-kata itu.

'Awak siapa?..tanya salah seorang dari mereka , tersipu-sipu malu dengan kelakuan mereka tadi.

' Saya muslimat PAS. Saya datang nak ucapkan takziah dan nak beri sedikit sumbangan ,ini bukan masa nak bincang pasal tanah'...aku menjawab rengkas .Mereka semua terdiam.

'Adik faham-faham ajalah....ya kan aja apa menteri besar cakap..malas nak bising-bising' tiba-tiba salah seorang dari mereka bersuara.

'Bukan kita tak tahu , banyak rasuah'...bersuara lagi seorang yang lain.

'kalau nak makan duit rakyat, makanlah sikit-sikit, bagilah pada rakyat banyak', seorang lagi bersuara.
"Banyak lagi tanah lain yang mereka boleh ambil" sampuk seorang lagi.
Kami tersenyum apabila kami mendengar kata-kata itu. Mereka lebih mengetahui dengan perangai pemimpin mereka. Mereka boleh menghuraikan satu persatu walaupun tanpa kita minta.

"Hanya 3 perkara yang akan boleh menyelamatkan kita apabila kita mati..Doa dari anak yang soleh, sedekah jariah serta ilmu yang di manfaatkan".
"Tak boleh makan duit rakyat, walaupun 1 sen..yang haram tetap haram..semua menteri dah ada gaji sendiri..cukuplah makan duit gaji sendiri.." tiada istilah 'nak makan duit rakyat pun, makanlah sikit-sikit aja".
"Selagi tempat ini, ada yang mengaji, allahyarhamah akan mendapat ganjaran yang berterusan,"
"Manusia merancang , ALLAH juga merancang dan perancangan ALLAH yang sebaik-baiknya.Kalau ALLAH dah tetapkan bahawa markas PAS ini tetap akan berada di sini, ianya tetap akan berada di sini. PAS akan tetap mengusahakan agar tetap kekal di sini. . Tiada siapa yang dapat menghalangnya",
Itulah di antara kata-kata yang dapat kami ucapkan sebelum kami minta diri untuk pulang dan kami tetap berpesan lagi supaya banyakan mengaji kerana tanah tidak akan di bawa mati . Mereka mengucapkan terima kasih di atas kata-kata itu. Semuga ucapan mereka itu ikhlas. Sempat juga mereka meminta no tel untuk berkenalan.

Wednesday, June 16, 2010

DENGARKAN PENGALAMAN NGERINYA..


























Di jemput hadir bagi mendengar ceramah oleh Ust Hasanuddinselaku Pengerusi Aqsa Syarif di Masjid MITC . Masjid Al Alami. , Ayer Keroh, Melaka malam ini.





Ceramah yang akan diidakan selepas Solat Maghrib. Khamis, 17 June 2010.


Beliau akan menceritakan tentang pengalaman sendiri ketika kejadian berlaku di atas kapal Mavi Marmara , ketika misi bantuan ke Gaza.


(Gambar-gambar menunujukkan bahawa sekolah adalah sasaran rejim zionis)


Jadikan pengalamanya satu panduan buat kita agar kita lebih bersedia sekiranya kita pula berpeluang untuk di jemput ke sana, insyaALLAH

Harap dapat hadir beramai-ramai.