HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, October 19, 2010

BILA ANAK KECIL JUGA TURUT BERTANYA


"Asalammualaikum..macik.. boleh saya bincang ?" tiba-tiba seorang anak kecil yang baru balik dari sekolah masuk ke kedai aku.

" Apa? ..adik sebut bincang..?' aku agak terkejut dengan pertanyaan  anak kecil yang masih berpakaian seragam sekolah itu.

"Nak bincang pasal apa..awak nak tunangke atau awak nak kahwin? aku sengaja mengusiknya.

"Bukaaan  lah makcik" dia kelihatan sedikit marah sambil menjeling ke arah aku.

Aku tersenyum dengan gelagat  anak kecil yang nampak bijak walaupun telah kehilangan ayah
.
"Saya nak tanya pasal hari jumaat itu. Apa sebabnya depan kedai makcik ramai orang kumpul? anak kecil itu berterus terang."

"Oh ..nak bincang pasal itu rupanya..ingatkan tadi nak bincang pasal kahwin"' aku ketawa kecil .
Anak kecil itu tersipu-sipu.

"Tanya pakcik..pakcik terangkan" aku menyuruh anak kecil itu  duduk berhadapan suami aku agar dia dapat penjelasan yang sebenarnya.

Setelah di terangkan serba sedikit tentang mengapa bantahan di lakukan terhadap pencerobohan surau dan PASTI di Bukit Katil dengan bahasa yang paling mudah untuk di fahami bagi seorang kanak-kanak yang baru berusia 9 tahun , ternyata anak kecil itu tidak berpuas hati .Kerutan di wajahnya jelas menunjukkan dia turut tidak bersetuju  dengan pencerobohan itu.

"Adik setuju tak , kalau surau di robohkan"? aku bertanya lagi setelah melihat memek mukanya yang menunjukkan sedikit penyesalan dengan apa yang di lakukan terhadap surau dan PASTI.

"tak lah makcik....tak suka" anak kecil itu bersungut

"sebab"? aku bertanya lagi sengaja untuk menguji mindanya.

"Surau tempat  kita sembahyang. Kita sembahyang kat situ. Dia orang tak sembahyang kat situ .Dia orang tak boleh robohkan surau itu" jawab anak kecil . Tanda tanda kemarahan jelas di wajahnya.

Aku tersenyum seketika betapa  anak kecil ini, sedangkan memikir tentang kenapa orang melayu yang mengaku beragama  Islami sanggup nak merobohkan surau serta PASTI .Itu merupakan di antara soalan-soalan yang di tanya kepada suami aku ketika mereka sedang berbincang.

Anak kecil itu, mengingat aku kepada peristiwa demo di Bangsar , pada tahun 1974,  ketika itu aku baru darjah 5..aku bersekolah di Bangsar. Sepanjang perjalanan balik dari sekolah, aku lihat di antaranya pondok judi TOTO yang terletak di hadapan Kampung Paya  , telah di rosakkan.. Memang ketika itu aku turut tertanya-tanya sebab aku tak faham apa yang sebenarnya berlaku. Sukar untuk memahaminya dalam di usia  kanak-kanak..

No comments: