HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, December 29, 2009

SANTUNI ANAK YATIM


Dewan Muslimat PAS Bukit Katil mengucapkan tahniah diatas kejayaan mengadakan program "Kembali ke Sekolah". Program bagi meraikan anak-anak yatim dengan memberikan sedikit sumbangan anak-anak yatim dalam bentuk wang , pakaian, sekolah serta alatulis.

.


Program yang dianjurkan oleh Lajnah Kebajikan Kawasan Bukit Katil dan telah mendapat kerjasama dari Lajnah kebajikan pemuda, NISA serta muslimat.
Program yang melibatkan seramai 20 anak-anak yatim dari 20 keluarga dari 20 cawangan Kawasan Bukit Katil.


(salah seorang ibu tunggal memotong kek)

Meskipun pun tidak ramai yang menerima sumbangan ikhlas dari PAS Kawasan Bukit Katil namun itu telah cukup menunjukkan keperihatinan PAS terhadap masyarakat terutama anak-anak yatim.
Dan sudah tentu ini juga telah dapat meringankan beban serta pening kepala yang dihadapi oleh ibu-ibu tunggal yang telah kehilangan suami.

Saudara Qahar, seorang artis dari KL telah dijemput khas juga telah sudi bersama-sama bagi meraikan majlis.Dengan bayaran yang amat berpatutan , dendangan nasyid , Puisi serta nasyid UMMI bersama anak-anak telah menyebabkan ramai diantara muslimat-muslimat turut mengalirkan air mata.

Usapan di kepala nak-anak yatim ini diikuti dengan selawat beramai-ramai cukup memberi makna pada para hadirin semua.


(Hanya sebahagian saja dari anak-anak yatim yang mahu bersama-sama bernasyid)

Semuga program sebegini akan terus diadakan dalam hal untuk menyantuni anak-anak yatim ini.ALHAMDULILLAH.

Wednesday, December 16, 2009

LEGA RASANYA NAMUN UJIAN SILIH BERGANTI

"Ummi..baju ini nak beri siapa" tanya Umairah pada ibunya sebaik saja pulang dari sekolah.
"Baju apa pulak..kan elok lagi. Pakai ajalah" ibu Samirah agak kehairanan dengan pertanyaan anaknya.
"o..o Ummi dah lupa nampaknya. Kan dah habis SPM tadi. Dah tak da kat sekolah Ar Rahmah lagi. Nak belajar kat Kelantan pulak..nak ambil STAM",Sambil Umairah mentertawakan ibunya.
Ummi Umairah tergamam. Merenung tepat kearah anaknya. Dia hampir terlupa bahawa hari ini merupakan hari terakhir peperiksaan SPM.
"Jadi ..awaklah tak dalah belajar kat Ar Rahmah lagi..e..e..baru ummi ingat" ibu Umairah tersipu-sipu.
"Tak pa..pakai ajalah baju sekolah itu kat sekolah Kelantan nanti. Jimat sikit" ibu Umairah cuba menutup rasa bersalahnya.
"Ummi...ummi..Sekolah kat Kelantan baju sekolah warna lain.. mana sama mi..Jubah ini kat sekolah Ar Rahmah aja. Tak sama.".Umairah ingatkan ibunya sambil tersenyum.
"O.k...pakai aja buat basahan dirumah atau jalan-jalan.." ibu Umairah tersenyum sendirian...
"Dah..dah lepas ini tolong ummi kat dapur pulak" ibu Umairah ingatkan anaknya setelah berbulan-bulan lamanya 'study' merupakan alasan yang paling baik dari membuat kerja dapur.

Akhirnya peperiksaan SPM tamat pada 16 Dis bagi 2009. Lega rasanya. ..seperti hilang satu bebanan yang berat dikepala. Tahun hadapan STAM pula..UJIAN SILIH BERGANTI


Guru-guru yang sentisa prihatin dengan anak-anak muridnya.


Dihari akhir SPM sebelum berpisah..Mungkin banyak kenangan indah yang akan dibawa hingga kehari tua.

Monday, December 14, 2009

SEMUGA BERJAYA PELAJAR-PELAJAR AR RAHMAH...

Didoakan agar pelajar-pelajar sekolah AR Rahmah berjaya dengan cemerlang dalam menghadapi peperiksaan SPM bagi tahun 2009.



Seramai 23 pelajar dari Ar Rahmah termasuk pelajar dan perempuan yang sedang menghadapi peperiksaan diSekolah Menengah Ayer Molek, Melaka.


Pelajar lelaki Ar Rahmah



Pelajar-pelajar berbangsa India yang sedang menelaah disaat akhir matapalajaran B.Tamil


Ustaz Kamarudin Sidek serta Ustazah Zainab mengiringi pelajar-pelajar bagi memastikan bahawa pelajar-pelajar tidak mengalami sebarang masalah sebelum peperiksaan berjalan.



Kertas terakhir adalah kertas Syariah yang akan dihadapinnya pada 16 Disember setelah menghadapi 9 kertas peperiksaan sebelum ini. Semuga pelajar-pelajar Ar Rahmah dapat menjawab dengan tenang walaupun peperiksaan diambil diSekolah Menengah Ayer Molek.

Friday, December 11, 2009

DIDIKLAH ANAK DARI KECIL



Alhamdulillah..kelas hafazan serta fardhu ain yang dianjurkan oleh Lujnah pendidikan kawasan Bukit katil, yang diketuai oleh c cikgu Rosli sebagai ketua Lujnah pendidikan serta dibantu oleh cikgu Ropisah telah berjalan lancar.



Sehingga hari ini seramai 36 anak-anak telah menyertai kelas hafazan tersebut.
Seorang Ustaz serta seorang ustazah yang telah dilantik bagi mengajar kelas tersebut.
Meskipun masa yang diambil selama 2 minggu ,adalah masa yang terlalu sengkat namun ianya merupakan satu usaha yang murni bagi mendekatkan diri anak-anak kepada AL Quran. Dengan hanya bayaran cuma RM 15.00, ilmu yang anak-anak dapat adalah jauh lebih mahal.


Ibu-ibu yang mengikuti dihari pertama

Semuga berjalan lancar dan diberkati ALLAH.

Thursday, December 10, 2009

MENCARI KEBAHAGIAN SERTA KEPUASAN



Diantara banyak hal yang membuat orang mukmin itu senang adalah perasaan bahawa kebaikan , kasih sayang dan ampunan ALLAH itu sangat dekat padanya.

Diantara tonggak-tonggak yang menyokong kebahagiaan dan ketenangan jiwa adalah kesedaran bahawa Tuhan yang menyayangi ,Mengampuni dan Memaafkan orang yang memohon maaf.Justeru, bergembiralah dengan rahmat ALLAh yang luasnya meliputi langit dan bumi.

"ALLAH lebih menyanyangi hamba-Nya daripada seorang ibu kepada anaknya."

Gemar membuat baik terhadap sesama insan merupakan satu anugerah ILLAHI , dan satu pemberian yang penuh berkat dari ALLAH.

Ibnu Abbas berkata " dalam diriku ada 3 keistimewaan:
Tidaklah hujan turun kebumi kecuali aku akan memuji ALLAH dan bergembira denganya.
Tidaklah aku mendengar seorang hakim yang berlaku adil kecuali aku sentiasa mendoakan kepada ALLAH walaupun aku tidak terlibat dengan perkara yang diputuskan.
Dan tidaklah aku mengetahui satu ayat sahaja dari kitab ALLAH , kecuali aku inginkan orang lain juga mengetahui apa yang aku ketahui.

Ini merupakan satu pandangan yang berbentuk kecintaan untuk berbuat baik terhadap sesama insan, satu bentuk penyebaran nilai-nilai keutamaan di antara mereka, satu usaha untuk menyelamatkan hati mereka dan satunasihat untuk semua makhluk.

Seorang pujangga bermadah
"Tidak perlu lah hujan yang hanya turun dilinkunganku, tetapi tidak menyebar di seluruh negara"


Ramai wanita yang lebih suka menetap dirumah, duduk bersuka ria bersama keluarga, menonton tv. Dikerumuni oleh anak-anak serta suami, dilimpahi wang ringgit, tiada apa yang perlu difikirkan terhadap orang lain. Mungkin sudah cukup syurga baginya disitu.

Namun masih ramai wanita yang ingin melakukan kebaikan sebanyak mungkin , yang ingin mengajak seramai mungkin wanita-waniat lain agar bersama-sama masuk syurga yang dihajati.
Dan yang pastinya DMPKK meneruskan agendanya untuk terus berbakti dengan caranya yang tersendiri...
Semuga dirahmati, InsyaALLAH...

Monday, December 7, 2009

KARNIVAL BERJALAN LANCAR

Alhamdulillah, dengan cuaca yang amat mendamaikan , karnival telah berjalan lancar selama 3 hari dikawasan Bukit katil. Meski pun sebelum dari berlansungnya Kanival ini, hujan turun mencurah-curah tetapi Alhamdulillah, Maha Suci ALLAH, sepanjang perjalanan karnival, cuaca sungguh menyamankan. . Beberapa acara telah disediakan oleh pehak penganjur, diantaranya acara mini sukan bagi kanak-kanak, mari mewarna ,rawatan percuma,acara menganyam daun ketupat, motor lambat,bowling padang, pecah rangkaian belon,golf,an pasangan bahagia. TYDP Kawasan Bukit Katil juga telah diberikan kesempatan untuk menyampaikan hadiah kepada anak-anak yang menang. Karnival diakhiri dengan ceramah yang menarik ramai para pendengar. Tahniah diucapkan kepada ajk-ajk upu Bukit katil yang telah bertungkus lumus menganjurkan karnival ini. Ini bukanlah satu usaha yang mudah sebaliknya memerlukan pengorbanan yang jitu. Semuga program seperti ini dapat diadakan pada setiap tahun dan walaubagaimanapun ianya memerlukan pengorbanan untuk mendapatkan dana. Seperti yang telah sedia maklum bahawasSegala-galanya memerlukan wang tapi wang bukan segala-galanya. Semuga diberkati ALLAH.InsyaALLAH Semuga diberkati ALLAH


Saturday, December 5, 2009

SUKAN KANAK-KANAK & RAWATAN DARUL SYIFAQ DIKARNIVAL

Alhmdulillah, karnival bermula dengan acara sukan kanak-kanak dan rawatan Darul Syifaq. Seawal pagi kanak-kanak telah bersedia bagi acara sukan .

Friday, December 4, 2009

PERSIAPAN KANIVAL BERMULA

Sebelah malam..Nasyid dari kumpulan ZIKR

Wednesday, December 2, 2009

JUJURLAH PADA DIRI SENDIRI

Apakah yang sebenarnya yang kita cari dalam hidup ini?

Selalukah kita bertanya pada diri sendiri?

1.Siapakah yang menciptakan diriku ini?
2.Untuk apakah aku diciptakan diatas muka bumi ini
3.Bagaimanakah caranya untuk memenuhi tujuan utama penciptaanku?
4.Kemanakah aku selepas kematianku?