HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Monday, June 21, 2010

HORMATILAH JENAZAH

Sebaik sahaja kami sampai, jenazah baru saja berangkat ke tanah perkuburan. Kebetulan seorang menteri besar serta konco-konconya datang pada waktu yang sama kami sampai.


'Kita nak ambil tanah ini, buat tempat kita, lambang-lambang PAS ini , buang', diantara ucapan-ucapan yang di ucap oleh menteri besar dan konco-konconya sebelum sempat pun mereka masuk ke dalam rumah.

Memang PAS telah menyewa di sebelah rumah makcik Bibah , di Bukit Baru setelah sekian lama. Selama PAS menyewa di situ, makcik Bibah tidak pernah menghalang segala aktiviti yang PAS lakukan di situ, malah turut bergembira bila setiap kali ada program PAS. Allahyarhamah tidak pernah ketinggalan untuk bersama-sama mendengar ceramah , dia akan mengambil kerusi dari dalam rumahnya untuk mengajak kita duduk berhampiran dengannya walaupun allayarhamah kelihatan sangat uzur ketika itu.Tidak ketinggalan, DMPBK selalu menghulurkan bantuan kepada makcik Bibah terutama di bulan Ramadhan.

"Kita nak ambil tempat ini, kita pasang lawyer"..kata orang suruhan menteri besar itu.
'Ya...ya...boleh tok..' di antara jawapan yang di berikan oleh saudara mara yang ada di situ.

'Tahun 2010, Melaka maju..tak da lah bangunan papan macam ini" sampuk seorang lagi saudara mara di situ.

"Hari itu dia sewa, sebab nak buat kelas mengaji" sampuk lagi suara yang lain.

Kami menjadi pendengar setia di situ. Tanpa menyedari adanya tetamu di situ, mereka terus berkumpul membincangkan pasal tanah. Kerakusan untuk mendapatkan secebis tanah yang di kira hanya sekangkang kera menyebabkan mereka terlupa bahawa kedatangan mereka ke situ adalah untuk menziarahi allahyarhamah makcik Bibah Hassan yang telah meninggal dunia akibat sakit tua. Sepertinya , mereka ingin mengambil tanah itu, pada hari itu juga.

'Jom, pergi ke kubur, '..mereka bergegas ke kubur untuk bertemu seseorang di atas urusan tanah itu .


Kami beristifar panjang. Rakusnya manusia ini. Buruknya akhlak mereka. Tidak beradab langsung. Kalau jenazah di atas kubur pun tidak di hormati, di mana akhlak mereka.


'Kak , jenazah masih di kubur. Mungkin orang ramai sedang membacakan talkin untuk emak akak. Sekarang masa untuk akak banyakkan mengaji, banyakkan baca Al Fatihah..Dia emak akak. Sekarang bukannya masa untuk bincang pasal tanah", ...aku menghampiri anak allayarhamah...tiba-tiba anaknya serta saudara mara yang ada seperti terkejut apabila mendengar kata-kata itu.

'Awak siapa?..tanya salah seorang dari mereka , tersipu-sipu malu dengan kelakuan mereka tadi.

' Saya muslimat PAS. Saya datang nak ucapkan takziah dan nak beri sedikit sumbangan ,ini bukan masa nak bincang pasal tanah'...aku menjawab rengkas .Mereka semua terdiam.

'Adik faham-faham ajalah....ya kan aja apa menteri besar cakap..malas nak bising-bising' tiba-tiba salah seorang dari mereka bersuara.

'Bukan kita tak tahu , banyak rasuah'...bersuara lagi seorang yang lain.

'kalau nak makan duit rakyat, makanlah sikit-sikit, bagilah pada rakyat banyak', seorang lagi bersuara.
"Banyak lagi tanah lain yang mereka boleh ambil" sampuk seorang lagi.
Kami tersenyum apabila kami mendengar kata-kata itu. Mereka lebih mengetahui dengan perangai pemimpin mereka. Mereka boleh menghuraikan satu persatu walaupun tanpa kita minta.

"Hanya 3 perkara yang akan boleh menyelamatkan kita apabila kita mati..Doa dari anak yang soleh, sedekah jariah serta ilmu yang di manfaatkan".
"Tak boleh makan duit rakyat, walaupun 1 sen..yang haram tetap haram..semua menteri dah ada gaji sendiri..cukuplah makan duit gaji sendiri.." tiada istilah 'nak makan duit rakyat pun, makanlah sikit-sikit aja".
"Selagi tempat ini, ada yang mengaji, allahyarhamah akan mendapat ganjaran yang berterusan,"
"Manusia merancang , ALLAH juga merancang dan perancangan ALLAH yang sebaik-baiknya.Kalau ALLAH dah tetapkan bahawa markas PAS ini tetap akan berada di sini, ianya tetap akan berada di sini. PAS akan tetap mengusahakan agar tetap kekal di sini. . Tiada siapa yang dapat menghalangnya",
Itulah di antara kata-kata yang dapat kami ucapkan sebelum kami minta diri untuk pulang dan kami tetap berpesan lagi supaya banyakan mengaji kerana tanah tidak akan di bawa mati . Mereka mengucapkan terima kasih di atas kata-kata itu. Semuga ucapan mereka itu ikhlas. Sempat juga mereka meminta no tel untuk berkenalan.

No comments: