HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, January 6, 2009

KUALA TERENGGANU, KAMI DATANG,SAHUT CABARANMU



Alhamdulillah,Semalam aku sibuk berurusan dengan hal anak-anak yang mula bersekolah. Seorang disekolah di Ar Rahmat( sekolah rendah), manakala dua orang masuk kesekolah Ar Rahmah (Menengah).Aku sibuk mengambil gambar dihari pertama persekolahan termasuk gambar-gambar diPASTI tapi tak dapat nak siarkan disini sebab komputer riba boleh digunakan hanya pada hari sabtu dan ahad saja.Seronok apabila melihat ramai yang mendaftar disekolah berkenaan.


Aku yang kebetulan duduk berdekatan dengan pengasas sekolah tersebut , sempat berbual seketika dengannya.Aku amat mengkaguminya kerana dia hanya lah seorang 'jaga' disebuah jabatan satu ketika dulu, tapi seorang yang berjiwa besar mampu mengasaskan dua buah sekolah. MASYAALLAH..Memang dia amat gembira sebab katanya " dulu nak dapatkan 20 pelajar dalam satu kelas pun susah.Sekarang Alhmdulillah, dah ramai yang sedar tentang pentingnya agama dalam kehidupan seseorang." Aku mengangguk tanda setuju. Terdapat juga pelajar-pelajar yang datang luar dari negeri melaka. 2 orang anak kepada jiran2 aku pun turut berminat untuk menghantar kesana.


Setelah keadaan agak reda, aku balik lalu singgah minum dikedai Bilal, YDP Kaw B.Katil.Dari beberapa hari yang lepas sibuk YDP bertanyakan tentang muslimat yang akan bertugas keTerengganu. Aku tersenyum, tak dapat nak berikan kepastian yang pasti. Sudah ramai yang aku dah tanyakan tapi semua tidak dapat memberikan keputusan , paling tidak pun mereka kata " anak sekolah"

.."Hai, bukan nak orang B.Katil saja tapi Kawasan Bukit Katil,4 DUN..takkan 5 orang pun susah:..tiba-tiba YDP agak tinggi sedikit suaranya. Seperti biasa , aku tersenyum saja.."Nantilah ana cari lagi"..

"Bukannya nak 50 orang, 5 orang saja" sms dari NYDP pula selaku Ketua Pengarah keTerengganu.


Tiba-tiba NYDP Kaw B.katil pun turut singgah dikedai makan Bilal. Panjanglah perbualan mereka berdua. Aku tak dapat dengar dengan jelas perbualan mereka tapi semakin lama semakin rancak..."Apa lagi kalau bukan hal Terengganu" bisik hati kecil aku....

"Ini pukul 12 tghr ini nak bertolak keTerengganu" .Tiba-tiba terdengar jelas suara YDP. Memang betullah tekaan aku.Mereka sedang menceritakan hal Terengganu.

Pagi ini, aku lalu dihadapan kedainya memang tutup sungguh. Rupa-rupanya isterinya juga turut bersama pergi. Patutlah kedainya tutup.Kedainya jarang tutup kecuali sambutan hari Raya dan hal-hal yang teramat penting saja.Alhamdulillah, mereka amat gigih.





Alhamdulillah,akhirnya kami 5 muslimat dari Kaw Bukit Katil akan tiba jua bagi menyahut cabaranmu, wahai Kuala Trengganu.

InsyaALLAH kami akan sampai bagi bersama-sama membantumu...Mungkin agak lewat sedikit tapi itulah dalam perancangannya. Pastinya aku amat berterima kasih pada suamiku kerana mengizinkan aku turut serta dalam prk kali ini setelah aku terlepas beberapa prk yang lalu. Ini lah merupakan pengalaman pertama aku dalam menghadapi prk luar dari negeri Melaka.





InsyaALLAH..Kali ini aku akan jejakki lagi keKuala Terengganu .Kali terakhir aku keTerengganu 11 tahun yang lalu.
Tahun 1997 aku keCheneh mengikuti program "memperkasakan diri".Tempat yang amat menarik bagiku dengan suasana hutannya.Disana aku serta sahabat-sahabat diberikan beberapa aktiviti menarik. Kami berkumpulan. Kami diberikan kompas lalu dicampak dihutan.. carilah penyelesaian sendiri.

Walaupun dikumpulan aku itu terdiri dari Doktor, akitek, akauntan,pensyarah dan guru namun apabila bersama , baru kami tahu masing-masing punyai kekuatan dan kelemahan masing-masing. lalu dengan berjemaah kita mampu lengkap-melengkapi diantara satu sama lain.MASYAALLAH.



Bila sampai ketasik yang besar..hari hampir gelap. Tak lama lagi azan akan berkumandang..Untuk berpatah balik, amatlah tidak mungkin...jadi terpaksa lah melayari tasik .Ditasik yang ada hanya tayar-tayar dan tali dan dayung. Fikir-fikir apa nak buat dalam masa yang terlalu singkap .Salah ikat maknanya terbuka ikatan ditengah tasik..Lambat bermakna gelap. Beranikah kami dalam keadaan yang gelap itu, diatas tasik yang dalam itu.

Memang manusia ini hebat..bila terdesak semua jadi pandai. Semua boleh buat. Bila dilanda Tsunami, tiba-tiba boleh lari berpuluh km tanpa disedari.Idea datang mencurah-curah. Memang menakutkan disaat itu. Rasanya macam susah nak selamat..namun pergantungan kepada ALLAH secara mutlak dapat melegakan perasaan.meletakkan harapan kepada ALLAH setelah berusaha amat memberikan kesan dijiwa.Alhamdulillah , Kami selamat sampai walaupun hari gelap.Cemas, takut,gembira , seronok, itulah perasaan yang bercampur baur.




Dari pokok yang tinggi,dibawah amat curam, terjun dengan badan yang diikat tali, untuk sampai kedaratan..tidaklah semudah yang disangka. Masa itulah baru aku tahu bahawa tidak semua lelaki itu berani. Setelah kumpulan muslimat habis menuruni...dari jauh kami melihat, terdapat muslimin yang rupa-rupanya takut. Dua , tiga kali acah-acah nak terjun tapi tak jadi-jadi juga .Acah lagi ..Oh..Oh ..tak jadi terjun juga. Aku tersenyum simpul melihat gelagat mereka.

Dan macam-macam lagi yang kena buat dan akhirnya masuk lubang kecil sekali didalam tanah. Itu menunjukan episod terakhir kehidupan manusia didunia... Mati masuk dalam tanah.
"Mas, masuk dulu, Mas kecil, senang sikit".Pinta sahabat-sahabat ku. "O..O.. anti ingat ana tak tahu, antum semua takut, kot-kot dalam itu ada ular, ana lah kena dulu"...gurau aku, memang kami biasa bergurau. Mereka tertawa...

Banyak program yang dilakukan selama 3 hari disana..Tidak mungkin aku lupakan. Namun semua dah berlalu.

Dah kini kami akan datang lagi keTerengganu..InsyaALLAH , tapi dalam situasi yang berbeza..situasi dalam menghadapi dunia realiti masakan sama dunia teori...Saat yang benar-benar menguji ..teruji dan diuji, yang benar-benar teruja..lalu merasa apabila berhadapan dengan ragam manusia..Masa aku bekerja dahulu, aku sering berkata " Lebih mudah berurusan dengan alat mesin yang banyak dari berurusan dengan seorang manusia."

InsyALLAH, Kuala Terengganu, Kini kami akan datang lagi.
Doakan perjalanan kami dan dimudahkan segala urusan...

No comments: