HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Saturday, January 3, 2009

BILA DIDATANGI TETAMU YANG TIDAK DIUNDANG



" Asalamua'laikum,Kak , jom kita keAsahan sekarang".kedengaran suara halus ditelepon bimbit aku.Aku kenal itu suara siti, salah seorang ajk muslimat Kawasan Bukit Katil.
" Mua'laikummusalam..kenapa? ada apa?" tanya aku yang kehairanan.
" Akak tak terima sms dari Dr Khatijahkah?" tanya siti dengan suara yang agak gementar..
"Tidak pun" aku menjawab dengan penuh yakin.
"Kak, Emak Selamat meninggal dunia , pukul 2.30 petang" siti berterus terang
"Innalillahiwainnailaihiraji'uun". kataku dengan terkejut
"Kak, kalau nak ikut, saya ambil kakak sekarang juga.Akak siap cepat" pelawa siti padaku dengan tergesa-gesa.
"e...e...nanti..tak..tak boleh sekarang...akak sedang buat kuih tempahan. Petang ini tuan dia nak datang ambil"...aku menjawab dengan keadaan yang serba salah.
"Oh..ya ke..kalau macam itu saya dan suami saya pergi dulu".Ujar siti


Aku terus terkedu seketika. Lepas itu cepat-cepat aku melihat telepon bimbit aku.Ternyata aku ada menerima sms tentang berita kematian , cuma aku yang tak perasaan sebab sebuk dengan kuih tempahanku..



Pada 29 Zulhijjah /27 Dis 2008 aku baru terima sms jam 12.19 tengahari yang mengatakan bahawa bapa kepada saudara Selamat Aman yang merupakan setiausaha Kwasan B.Katil telah meninggal dunia .
Pada 31 Disember aku menerima sms dari saudara Selamat Aman yang meminta aku memberikan 5 nama muslimat kawasan Bukit Katil yang akan bertugas keTerengganu.
Manakala pada 2 january/5 Muharam1430H aku menerima lagi sms yang menyatakan tentang kematian ibunya pada jam 2.30 petang pula.





Aku termanggu seketika. Betapa getirnya saudara selamat serta adik-beradiknya untuk menghadapi kenyataan itu. Dalam keadaan kesibukkan untuk bersama-sama PRkecil Kuala Trengganu, tetap diuji dengan ujian seberat ini.

Orang selalu berkata " Dalam dunia ini semua benda boleh dicari kecuali emakbapak".. Memang ada benarnya. Ibu dan Bapa adalah permata yang paling berharga buat anak-anak.
Namun kehendak ALLAH, tiada siapa yang dapat menghalangnya. Kematian satu kepastian, tanpa sebarang keraguan. Apabila ibu dan ayah diambil nyawanya dalam selang 6 hari saja, mugkin jarang berlaku. Kesedihan kehilangan ayah masih belum hilang , ditambahi lagi kesedihan kehilangan ibu.


Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Buat keluarga saudara Selamat ,diharapkan dapat bersabar..Ini adalah fitrah kehidupan..LAHIR...HIDUP...MATI..

Aku termenung lagi..teringat aku dalam posting yang lalu, tentang takziah aku kepada saudara Selamat Aman atas kematian bapanya.Aku sertakan gambar diposting itu. Gurauan Prof Hamirdin yang bertanya pada aku, "kenapa gambar itu ramai jenazahnya"..Rupa-rupanya 2 orang dalam satu keluaraga (ibu dan ayah) akan meninggalkan dunia ini dalam selang 6 hari saja.

Mungkin mayat-mayat yang lain itu mewakili aku atau sahabat-sahabat terdekat atau sesiapa saja yang aku kenali. Tiada siapa yang tahu.Bila dan dimana?..Apa yang akan dibawa? Sudahkah aku bersedia dengan 3 perkara ini?

Doa dari anak2 yang saleh'
Sedekah jariah yang aku lakukan
Ilmu yang aku menafaatkan

Adakah kubur aku luas..seluas mata memandang @ dihimpit batu-batuan @ ular.....
Adakah kubur aku terang seterang -terangnya @ gelap dihimpit siksaan
Bagaimana dengan azab diakhirat sana...
Dan ada seribu persoalan lagi...

Semuga ALLAH mencucuri rahmat keatas kedua ibu dan ayah saudara Selamat.InsyaALLAH.


Sabda Rasulullah " Orang yang paling cerdik ialah orang yang selalu mengingati MATI"...Al-Fatihah.

2 comments:

si lembik's said...

manusia datang dan pergi....

Hamirdin b Ithnin said...

inna lillahi wa inna ilaihi raji'uun