HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Monday, May 18, 2009

SUBURKANLAH KASIH SAYANG SESAMA INSAN


(Cawangan Bukit Bayan)

Abu Zar berkata : Rasulullah s.a.w pernah berkata kepada saya ;" takutilah ALLAH walau dimana kamu berada dan ikutilah kejahatan dengan kebaikan nescaya kebaikan itu akan menghapuskan kejahatan, dan bergaullah dengan manusia itu dengan perangai yang baik.


(Cawangan Taman Merdeka)

Suburkanlah kasih sayang sesama insan kerana itu fitrah manusia.Mereka yang hidup dengan berkasih sayang pasti akan disyangi.Musuh jangan dicari dan apabila berhadapan dengan musuh usah lah lari.



(Cawangan Taman Sri Jati)

Rasulullah pernah ditanya orang : " orang-orang mu'min manakah yang lebih utama imannya?" Jawab baginda: " Mereka yang baik budi pekertinya".


(Cawangan Taman Merdeka)

"Engkau memikul empat perkara hak orang-orang muslimin..pertama mengenang kebaikkan mereka..kedua menuntut maaf atas kesalahan terhadap mereka..ketiga mendoakan masa depan mereka..dan keempat kasih kepada orang-orang yang bertaubat". (Hadis Rasulullah)

( Cawangan Batu Berendam)


Rasulullah bersabda:" Adakah kamu tahu apakah hak jiran tetangga itu? Demi atas nama tuhan yang menjadikan, tiadalah seseorang jua pun yang dapat memenuhi hak jiran tetangga kecuali orang yang telah mendapat rahmat dari ALLAH".

(Cawangan Seri Jati)


Janganlah hak jiran itu dibatasi dengan hanya orang-orang Islam saja malah Rasulullah s.a.w menyeru bahawa ianya meliputi sekelian manusia termasuk orang-orang yang bukan Islam.


"jiran tetangga itu tiga macam:, pertama jiran yang mempunyai satu hak; kedua jiran yang mempunyai dua hak, ketiga jiran yang mempunyai tiga hak. maka jiran yang mempunyai tiga hak itu ialah jiran orang-orang Islam yang mempunyai hubungn kerabat maka untuk dia hak berjiran , hak perhubungan dalam Islam dan hak perhubungan kerabat.Ada pun jiran tetangga yang mempunyai dua hak ,ialah jiran-jiran yang terdiri daripada orang-orang Islam , untuk dia hak berjiran dan perhubungan dalam Islam.manakala jiran yang mempunyai satu hak pula, ialah jiran yang terdiri dari bukan Islam, dia hanya mendapat hak berjiran saja.(hadis Rasulullah)

(Cawangan Taman Merdeka)

Dalam sejarah hidup Rasulullah yang amat gemilang itu, dunia terus mengakui sifat tawadhuk yang tidak ada tolok bandingnnya.Pada permulaanya Rasulullah menjalan tugas menyiarkan agama ALLAH yang Maha Suci ini , hanya seorang diri.Kemudian beliau mendapat beberapa sahabat yang sanggup berjuang disampingnya untuk menegakkan agama ALLAH dan akhirnya ajaran agama Islam tersebar keseluruh dunia.

(Cawangan Sg Putat)

walau bagaimana hebat pun rasa permusuhan yang dilemparkan orang kepada Rasulullah , namun begitu baginda tetap berpegang dengan sifat sabar dan bertolak ansur hingga pernah baginda mendoakan musuh-musuhnya dengan sabdanya: 'ya ALLAH ! Ya Tuhanku, berilah petunjuk kepada kaumku kerana mereka tidak mengetahui maksud dan tujuanku".


n)( Cawangan Bukit bayan)

Baginda juga berpesan supaya memberi makan dan minum kepada binatang dengan sabdanya dalam satu hadis yang maksudnya: "Seorang perempuan telah dimasukkan kedalam neraka keran mengikat seekor kucing, tidak diberinya makan dan tidak pula dilepaskan agar ia mendapat memungut sisa-sisa makanan diatas bumi".


(Cawangan Duyong)

Rasulullah sangat benci kepada orang-orang yang suka memaki dan melaknat sekalipun pada binatang. Hadis diriwayatkan oleh Anas ; seorang lelaki berjalan bersama Rasulullah dengan menunggang binatang.Sekonyong-konyongnya lelaki itu melaknat binatang tunggangannya .Mendengar itu Rasulullah pun bersabda : Wahai hamba ALLAH! janganlah engkau berjalan bersama-sama kami dengan menunggang binatang yang terlaknat". hadis ini menunjukkan bahawa baginda sangat murka kepada orang-orang yang melaknat binatang apatah lagi sesama manusia.




Alhamdulillah, DMPKBK diberi kesempatan oleh ALLAH S.W.T untuk mennziarahi sahabat-sahabat dibeberapa cawangan. Ziarah yang mengeratkan ukhwah serta dapat menanamkan kasih sayang.




(Taman Seri jati)

2 comments:

jarum peniti mak long said...

salam ziarah...tahniah atas aktiviti2 yang menarik...

DEWAN MUSLIMAT PAS BUKIT KATIL said...

Syukran