HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Monday, May 4, 2009

POLIGAMI .....MENARIK...tapi...





Sesungguhnya dunia ini berputar. Zaman beredar , masa berlalu. Setiap detik, setiap saat , setiap ketika berbagai peristiwa telah ditemui, berbagai perkara yang telah berlaku, berbagai isu yang telah diperkatakan tidak kurang juga berbagai kes telah diperdebatkan dan pelbagai hal cuba diselesaikan namun perlbagai masalah tidak kurang timbulnya.



Memang sudah lumrahnya ,dari dulu, kini dan selamanya selagi kehidupan berterusan, selagi udara bisa dinikmati, selagi matahari bisa bercahaya , selagi air bisa mengalir, maka selagi itulah terlalu banyak perkara yang menarik perhatian bisa terjadi .

Ramai manusia yang telah memberikan ulasan demi ulasan tentang kejadian demi kejadian berdasarkan kefahaman serta kebijaksanaan yang dianugerahkan oleh ALLAH bagi siapa yang dikehendakkiNYA serta bagi sesiapa yang mengkehendakkinya.



Apabila demonstrasi diadakan pada November 2008 bagi membantah terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh majlis Fatwa dari orang-orang bukan Islam , terdapat berbagai-bagai pendapat serta maklumbalas dari orang-orang yang beragama Islam terhadap mereka. Bagi aku sendiri tidak berkecuali dalam mengeluarkan pendapat .. aku optimis bahawa tindakan mereka adalah disebabkan kejahilan mereka terhadap keindahan Islam yang selama ini tertutup serta terlindung dek angkara dibawah pemerintahan UMNO selama 50 tahun.Tidak mustahil satu hari nanti merekalah yang akan bangkit untuk menegakkan hukum hudud.



Amat menarik bagi aku apabila mendengar bahawa sebaik saja YAB Lim Guan Eng menyandang Ketua menteri P.Pinang, maka dia berikrar akan menjejakki pemerintahan Omar Abd Aziz yang terkenal dengan keadilannya semasa pemerintahannya dan aku kira YAB sedang berusaha menunaikan janjinya sebaik mungkin terutama dalam menghadapi permasalahan "miskin tegar ".




Tidak kurang menarik juga apabila kes saudara Nga Ko Meng , setiausaha DAP menerima 35 laporan polis apabila beliau membacakan sepotong ayat suci AL Quran ketika berkempen dipiliharaya kecil di Bukit Gantang lalu dengan kebijaksanaan serta kepantasan hujah-hujah dari Tok guru yang bisa mempertahankan saudara Nga Ko Meng diatas tuduhan liar serta tindakan jahil pehak yang telah membuat laporan polis tersebut. Ternyata beliau mengkagumi ahli-ahli PAS yang setia , sederhana dan terbuka.




Tidak ketinggalan juga bagi ADUN Bukit Lanjan dan Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor, Elizabeth Wong . Beliau dapat menyentuh hati aku apabila begitu menghormati Tuan Guru Nik Aziz dengan mengenakan selendang dalam pertemuannya selama 45 minit dikediaman rasmi Menteri Besar pada 18 April 09 untuk menyatakan terima kasih nya pada Tuan Guru. Tiada mana-mana wanita yang bukan Islam dikenakan syarat untuk memakai tudung apabila ingin bertemu dengan Tuan Guru tapi ini dilakukan oleh ADUN Bukit Lanjan bagi menghormati Tuan Guru sekaligus menghormati Islam berdasarkan akhlak Tuan Guru .



Dan juga amat terpegun seketika apabila YB Hj Wahit Endut menyatakan dalam ceramah nya diMarkas Bukit Katil pada 25 April 09 bahawa ketika dia berkempen didalam pilihanraya kecil diKuala Terengganu terdapat seorang berbangsa cina yang menyatakan bahawa kalau dulu dizaman nabi Muhammad , bapa saudaranya Abu Talib menjaga nabi Muhammad semasa penyebaran Islam bermula maka sekarang dialah yang menjadi seperti Abu Talib yang akan menjaga ugama Islam. Satu ucapan yang tidak pernah dapat disangkakan oleh kita yang berugama Islam sebelum ini tapi hari ini sudah didengari






Dan akhirnya apabila terbaca didalam akhbar Harakah bertarikh 2-5 JamadilAwal/27-30 April 09, ini juga memberikan satu sentuhan dijiwa.

"wanita Mormon alu-alukan poligami"...Siapakah wanita mormon? ..Pengikut Kristian ..
diUtah US, satu tempat yang terkenal dengan Tasik masinnya. Mereka telah menyusun satu kempen besar-besaran bagi menyokong usaha menggalakkan para suami berpologami, walaupun terdapat undang-undang atau peraturan di Amerika mengharamkannya sejak sekian lama.


Kempen ini disertai oleh sekumpulan wanita yang beragama Kristian yang berpendapat bahawa poligami banyak kebaikkannya kepada masyarakat khususnya di Amerika Syarikat. Wanita-wanita ini berpendapat bahawa kerajaan perlu melihat semula pengharaman poligami kerana ia lebih baik dari segi moral mana-mana suami yang mahu berkahwin lebih dari satu daripada melakukan perbuatan sumbang dengan kekasihnya.Wanita-wanita ini yakin bahawa poligami banyak faedahnya, antaranya membela andartu serta menyelamatkan wanita yang terlalu ramai.


Hebat sekali apabila Utah merupakan bandar pertama di Amerika yang bersedia menerima konsep poligami yang telah dilakukan lebih 50 pasangan yang kebanyakkan hidup bahagia, harmoni dan saling hormat-menghormati antara isteri pertama, kedua dan seterusnya.

Begitulah halnya apabila Islam mula dikenali. Setahun kini 4 negeri(kecuali kelantan 19 tahun ) , dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat masih terlalu awal untuk dipersoalkan tapi bibit -bibit keindahan telah mula berputik.Manusia memusuhi apa yang tidak dikenalinya.Apabila sudah dikenali kebaikkannya pasti akan dicintainya.


Diutah, wanita Kristian sudah mulai nampak akan keindahan poligami .Mereka berani mencabar perlembagaan meskipun perlembagaan itu adalah perlembagaan negara Amerika. bukan saja mereka berhadapan dengan perlembagaan malah mereka berhadapan dengan rakyat mereka yang rata-ratanya penganut Kristian tapi wanita-wanita ini mampu melakukan sesuatu yang baik demi kehidupan cemerlang mereka ketika didunia.



Tentu ditanya ..apakah pendapat aku dalam menghadapi masalah poligami ini. Bagi aku yang kerdil lagi hina ini berpendapat bahawa jodoh pertemuan ditangan ALLAH saw. Selagi tiada pertemuan jodohnya maka tiada siapa yang mampu mengubahnya dan sekiranya ada jodoh pertemuan maka tiada siapa yang dapat menghalangnya. Redhalah dengan penetapan ALLAH. Setiap yang berlaku adalah hikmah yang tersendiri. Walau pun orang sering menyatakan bahawa Isteri pertama yang merelakan akan mendapat payung emas disyurga namun yang penting bagi aku adalah keuntungan dari segi dakwah itu sendiri. Sekiranya poligami ini mendatangkan keuntunggan dari segi dakwah maka semestinya ia berlaku.

Tiada manusia yang sempurna didalam dunia ini. Yang ada hanyalah kelebihan dan kekurangan. Tiada siapa yang boleh mengatakan dirinya adalah terbaik. Tiada mana-mana penulis buku dalam dunia ini yang berani menyatakan bahawa tulisan dia adalah yang terbaik tanpa sebarang keraguan..kecuali AL QURAN yang terang dan jelas menyatakn bahawa ...Kitab Al Quran ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertakwa"(Al Baqarah:2).



Biasalah wanita-wanita akan berkata bahawa " kasihsayangnya serta hartabendanya tidak mahu dikongsi dengan sesiapa"...

Tidak perlu aku komen apa-apa cuma aku ingatkan kasihsayang ALLAH lagi hebat..janji ALLAH, disyurga jauh lebih hebat..Apa yang mahu direbut dengan kemewahan dunia yang diibaratkan dicelup jari dilautan, air yang melekat dijari, itulah dunia manakala lautan itu adalah syurga.



"Nanti suami tak berlaku adil, asyik-asyik bini muda saja" lagi keluh kesah seorang isteri.

Juga aku tak perlu nak komen-komen apa-apa kerana bagi aku manusia akan dibalasi setimpal dengan amalannya. Kalau pihak suami tidak boleh berlaku adil maka sisuamilah yang menerima balasannya apabila sampai masanya. Untuk apa isteri perlu susah hati apa yang tidak diadili oleh sisuami sedangkan ALLAH telah dengan terang dan nyata supaya pihak suami berlaku adil....fikirkanlah tentang hubungan kita dengan ALLAH. Kita adalah hambaNYA.


Bukankah wanita itu lebih hebat apabila wanita itu boleh mengawal 9 nafsu dengan berpandukan 1 akal..berbanding dengan lelaki yang ada kalanya tidak boleh mengawal 1 nafsu dengan berpandukan 9 akal..



Sekadar menulis buat peringatan diri..

No comments: