HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Thursday, July 12, 2007

ZAINAB AL GHAZALI

ZAINAB AL GHAZALI

"Lihat mu muka yang semakin hodoh, kakimu yang kelihatan seperti kaki lelaki liar, tanganmu yang kasar seperti tangan lelaki liar . Kau kelihatan seperti sudah berumur 60 tahun....." Kata penyoal siasat itu kepadanya.
Pukulan demi pukulan dengan tongkat, menyebabkan dia sudah tidak mampu untuk duduk lagi. Namun ketabahan serta kegigihannya dalam turut sama memperjuangkan Islam, tidak menghalangnya untuk terus sabar dalam penyiksaan itu.
Demikianlah sebahagian daripada gambaran kesan penderitaan yang terpaksa ditanggungnya didalam penjara di Mesir.
Zainab telah dipenjarakan pada tahun 1965 setelah presiden Jamaal Abdul Nasser memerintahkan pembubaran Markas Am Jamaah Sayyiditina Muslimah yang dipimpin olehnya. Pada tahun 1936, Maahad Waaz Irsyad ditubuhkan untuk membimbing gadis-gadis Muslimah menghayati Islam. Oleh kerana ia lahir dari dalam kekosongan, ia mendapat sambutan dan berkembang keseluruh Mesir dan mempunyai 119 cawangan.
Zainab Al-Ghazali berkata " Wanita Islam telah diberikan kebebasan oleh Islam sejak dari dulu lagi, lama sebelum wanita di Eropah diberi kebebasan yang kosong. Wanita dilarang untuk menjadi pemimpin negara, tetapi muslimah wajib melahirkan pemimpin atau khalifah bagi dunia Islam. Inilah tugas yang lebih besar kerana pembentukan khalifah itu adalah lebih penting dari khalifah itu sendiri."
Kelurganya berasal dari Jubail, sebelah Utara Semenanjung Tanah Arab.Nasab keturunanya bercantum dengan Umar Al-Khatab. Pada sebelah ibunya pula adalah daripada darah keturunan Imam Hussain.
Ayahnya sering menyuruh Zainab berdiri dihadapan sambil menyampaikan pidato-pidato yang termasyur yang telah dihafalnya.Semasa menghadiri kelas petang di Universiti Al Azhar, Kaherah, Zainab sentiasa bertanya dan bersikap kritikal sehingga tidak ada pensyarah yang sanggup mengajar kecuali Syeikh Sulaiman An Najjar yang sangat alim dan mulia.
Kegiatan-kegiatan Zainab dalam dakwahnya tidak menghalangnya menyempurnakan tugas rumah tangganya. Sebelum parkahwinannya, Zainab telah mensyaratkan kepada bakal suaminya supaya tidak menganggu tugas dakwahnya. Zainab berkata kepada suaminya: " Aku tidak meminta apa-apa untuk mas kahwin, cuma aku mensyaratkan kau tidak akan menghalangku berjihad dijalan ALLAH...Aku meminta kepadamu supaya kamu menyempurnakan janjimu, janganlah kamu bertanya siapakah yang akan aku temui. Aku memohon kepada ALLAH supaya DIA membahagi pahala jihadku kepada dua, diantara kita, sebagai kurnia daripada ALLAH, apAbila DIA menerima amalan dan usahaku"
Suami Zainab ternyata berpegang pada janjinya sehingga ia menghembus nafas yang terakhir dalam penjara. Zainab menulis dalam bukunya: " Suamiku telah menemui Tuhannya dan mengadu kepada ALLAH akan segala kekejaman taghut terhadapnya. Beliau ditangkap ketika mengderita sakit dada. Beliau dijanjikan pembebasan dengan syarat memberi pengakuan palsu .Suamiku telah memilih untuk hidup menderita diatas lantai bilik tahanan.. Petugas Nasser telah memberinya dua pilihan , samada mentalak isterinya Zainab AL Ghazali atau dihantar kepenjara tentera. Suamiku berkata, " Wahai Tuhan ku, Saksikanlah , aku ini tidak mentalak isteriku Zainab Al Ghazali...Biarlah aku mati dengan kemuliaanku'."
Zainab telah ditangkap dirumahnya menjelang fajar pada hari jumaat 20 Ogos 1965. Kisahnya dikurung bersama anjing -anjing lapar dan garang dibilik tahanan.Anjing-anjing itu memenuhi setiap ruang dan mengerumuninya dengan salakan yang mengerikan. Dia membaca Asma'ulhusna, mengingati ALLAH dan berdoa kepada NYa. Tetapi sungguh aneh ,pakaiannya tidak koyak dan cakaran anjing itu tidak memberi bekas kepadanya.
Zainab kemudiannya dipindahkan kebilik lain dan menerima siksaan yang lebih teruk lagi. Namun Zainab tetap tenang dan sabar menghadapinya meskipun melihat darah mengalir dikakinya hingga ketumit dan menjadikan pakaiannya berlumuran darah.
Tarikh 10 Ogos 1971, Zainab dibebaskan . Jam 3 pagi tepat beliau sampai dirumahnya.
Segala penderitaanya dan pahit maung dalam penjara telah Zainab rakamkan dalam bukunya. Beliau berazam kuat untuk meneruskan baki kehidupannya demi untuk Islam dan dakwah kerana beliau telah MENAZARKAN seluruh hidupnya untuk dakwah sejak dari kecil lagi.
Kata-katanya:" ..Cukuplah ALLAH bagi kami dan dialah sebaik-baik pemimpin"
Ummu A'isyah

No comments: