HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Wednesday, July 11, 2007

ASMA' BINTI ABU BAKR, ZU NITAQAIN

"Jangan lah kamu mengurung isteri-isteri mu didalam kamar, melainkan hendaklah kamu mengajar kepada mereka Surah AN-NUUR dan pengetahuan berteman"
(Saidatina Aisyah R.A)

Semua unsur keturunan yang mulia terkumpul dalam peribadinya. Hal ini cukup untuk mengangkat darjatnya ketempat yang tinggi dan membanggakan.
"Asma' binti Abu Bakr As-Siddiq, dikenali dalam sejarah Islam sebagai seorang wanita muda yang tangkas, seorang isteri yang taat dan solehah dan sebagai ibu yang berjiwa kental demi perjuangan.
Sebagaimana ayahandanya , Abu Bakr yang sentiasa dibarisan paling hadapan dalam memperjuangnkan Islam, demikianlah juga Asma'.
Asma' yang beberapa tahun lebih tua daripada A'isyah, adalah anak Abu Bakr As- Siddiq daripada ibu yang lain.Menurut Ibu Ishaq, Asma' adalah orang yang kelapan belas menganut Islam.
Ketangkasan dan kecerdasan Asma' dalam usia yang masih muda telah terbukti dengan penglibatanya semasa peristiwa Hijrah Rasulullah S.A.W ke Madinah. Oleh kerana beliau adalah orang yang paling mengetahui dan berpengalaman tentang selok-belok jalan menuju tempat persembunyiaqn Rasulullah S.A.W dan Abu Bakr diBukit Thur, maka tugas untuk membekalkan makanan dan mengirim maklumat telah diserahkan kepadanya.
Tugas yang dilakukan oleh Asma' ini bukan sahaja bahaya, tetapi juga menunjukkan kepintaran wanita Islam disegi strategi dan pengurusan taktik pengumpulan maklumat.
Asma' bersama saudaranya, " Abdullah bin Abu Bakr telah begitu rapi merancang untuk mendapatkan maklumat dikalangan masyarakat Quraish di Makkkah. Tugas mengumpulkan maklumat ini semestinya memerlukan ketajaman dan ketangkasan bertindak disamping kegelicikan gerak geri agar tidak disedari oleh musuh, bahkan bukan setakat itu saja, Asma' telah berjaya memberi perkembangan yang paling terakhir setiap petang kepada Rsaulullah S.A.W dan ayahandanya , sehingga walaupun keduanya tidak berada di Makkah mereka dapat mengikuti seluruh perkembangan di Kota itu.
Kegigihan Asma' dibuktikan lagi melalui ketahanan dan kekentalannya untuk merahsiakan pemergian dan tempat persembunyian Rasulullah S.A.W. dan ayahandanya. Apabila Abu Jahal dan pemimpin-pemimpin Quraish datang kerumahnya untuk menyoalnya dimana Rasulullah S.A.W dan ayahnya pergi, Setiap soalan dan desakan Abu Jahal dijawab Asma' dengan jawapan bahawa beliau tidak tahu. Tindakan Asma' ini telah menjadikan Abu Jahal berang dan memukul muka Asma' sehinggakan terpelanting anting-antingnya daripada telinganya. Namun begitu, tindakan Abu jahal ini tidak sedikitpun melunturkan kekentalan jiwa Asma'.
Asma' mendirikan rumahtangga dengan Zubair bin Awwam salah seorang daripada sahabat Rasulullah yang dijanjikan Syuraga. Zubair bin Awwam adalah pahlawan handalan Islam .
Pernah Asma' berkata " Talhah bin Ubaidullah menamakan anak-anaknya dengan para anbiya, walaupun beliau mengetahui bahawa tiada nabi setelah Nabi Muhhammmad . Tetapi aku akan menamakan anak-anakku dengan mama para Syuhada'. semoga mereka semua menjadi syuhada'"
Azam Asma' telah benar-benar dilaksanakan dengan memberi anak-anak beliau dengan nama :' Abdullah sempena syahidnya " Abdullah bin Jahsy, 'Urwah sempena syahidnya ' Urwah bin Mas' ud, Al-Munzir sempena Syahidnya Al-Munzir bin Amru. Hamzah sempena syahidnya Imam al -Syuhada Hamzah bin Abdul Muttalib, Ja'far sempena syahidnya Ja'far bin Abu Talib, Mus'ab sempena syahidnya Mus'ab bin Umair dan Khalid sempena syahidnya Khalid bin Sa'id. Semua anak ini adalah hasil perkahwinanya dengan Zubair bin Awwam.
Kegigihan semangat juang Asma' disempurnakan lagi dengan rasa tanggungjawabnya yang amat tinggi sebagai isteri yang setia dan ta'at suami nya. Selaku isteri solehah, Asma' sentiasa menunaikan kewajipannya sebagai isteri terutama mengatur segala urusan rumah tangga.
Ahli-ahli sejarah Islam selalu menonjolkan Asma' sebagai salah seorang isteri tauladan yang patut dicontohi.
Walaupun sebagai anak Abu Bakr yang hartawan yang biasa dengan hidup yang agak mewah, Asma' cepat menyesuaikan hidupnya selepas berkahwin dengan Zubair. Zubair sebagai orang yang tidak berada , tidak berupaya menyediakan keselasaan hidup yang biasa dihadapi oleh Asma'. Namun Asma' bersedia untuk hidup Zuhud dengan bertolak ansur. Walaupun Asma' pernah mewah suatu ketika dulu namun Asma' tetap berkerja keras demi kebahagiaan rumah tangganya.
Beliau bekerja tanpa kenal letih dan penat untuk memberi makan kuda dan unta suaminya, menumbuk biji-bijian , mengangkat air, mengadun gamdum, keluar membantu urusan ladang suaminya dan memikul hasil korma dan bijirin diatas kepalanya dengan berjalan untuk satu jarak yang jauh.
Apa yang dilakukan oleh Asma' membuktikan bahawa peranan isteri adalah penting dalam usaha untuk membantu suami menanggung bebanan rumahtangga dan penjagaan anak-anak yang ramai.
Asma' bukan saja sanggup keluar bekerja membantu suaminya , bahkan dalam keadaan tertentu terpaksa keluar untuk bekerja membanting tulang sendirian diladang .
Imam Buhari dan Imam muslim meriwayatkan bahawa Asma' pernah bercerita " Pada suatu hari aku bertemu dengan Rasulullah S.A.W dan bersama beliau ada beberapa orng sahabat, sedangkan aku pada waktu itu sedang menjunjung korma diatas kepalanya, Rasulullah S.A.W menghentikan unta yang sedang beliau tunggang dan menyuruhnya berlutut, kemudian aku disuruhnya naik dan duduk dibelakangnya. Aku sangat malu ketika itu kerana berbuat demikian didepan sahabat-sahabatnya."
Dalam pada itu, Asma' juga tergolong diantara pejuang -pejuang Islam yang termasyur kerana ketangkasan dan keberanianya yang luar biasa. Beliau sedia memperjuangkan Islam dengan pedang jika perlu pada masa hayat Rasulullah S.A.W ataupun selepasnya.
Kegigihanya terbukti apabila beliau memberi dorongan kepada anaknya, 'Abdullah bin Zubair untuk meneruskan perjuangan menegakkan keadilan ketika menentang kezaliman Al-Hajjaj Yusuf Ath- Thaqafi, panglima besar kerajaan Bani Umayyah yang menyeleweng daripada keadilan Islam pada masa itu.
Beliau bersama-sama anaknya'Abdullah mempertahankan kota Makkah ketika Hajjaj mengepung mereka dan menghujani Kaabah dengan peluru-peluru meriam manjanik.
Taktala Abdullah merasakan ia tewas hari itu, maka ia melafaskan kekhuatiran kepada Asma' "Wahai Ibu, aku khuatir kalau musauh berhasil membunuhku , mereka akan menyalib mayatku"
Asma' lantas menjawab :" Wahai Abdullah, sesungguhnya kambing yang suadh disembelih sedikit pun tidak kan merasa sakit ketika dilapah"
Kata-kata Asma' meniupkan semangat yang cukup tinggi pada anaknya. kata-kata itu menjadikan ia tenang dan terus cekal menghadapi kezaliman Hajjaj
Akhirnya pada hari ia tewas, dibunuh dan disalib oleh Hajjaj. Asma' yang telah pun buta kerana kelanjutan usia itu mengetahui kematian anaknya dengan meraba tubuh anaknya yang tidak bernyawa lagi ditiang salib.
Asma' pernah berdoa'"Semuga kematian tidak menjemputku sebelum aku terlebih dahulu melihat mayat anakku 'Abdullah.
Kurang dari[pada satu minggu selepas syahidnya, 'Abdullah bin Zubair, Asma' binti Abu Bakr dijemput ALLAH kealam barzakh. Umurnya pada masa itu , genap 100 tahun. Pada usia selanjut itu , Asma' wafat dalam keadaan tubuhnya yang kuat dan tahan lasak.
Asma' adalah seorang yang amat pemurah.'Abdullah bin Zubir pernah meriwayatkan, "Aku belum lagi melihat orang yang lebih pemurah daripadanya. Selepas kewafatan A'isyah , beliau meninggalkan sebuah ladang yang diwariskan kepada Asma' Tetapi ibu menjualnya dan membahagi-bahagikankan wang yang diperolehinya kepada kaum kerabat kami."

Inilah contoh teladan Wanita Solehah yang mithali.

Kenapa Asma' digelar "Dzatin Nithaaqain"?

No comments: