HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, April 21, 2009

"MELUKUT DITEPI GANTANG


Puan Jameah Abd Rahman dan Puan Zaitun Abd Majid dihadapan markas Kandang
(Ketua dan Timbalan Muslimat cawangan kandang)

ZIARAH ??

Bilakah kali terakhir kita menziarahi sahabat-sahabat kita? Mungkin semalam, minggu lepas, bulan lepas, tahun lepas dan mungkin beberapa tahun lalu atau hanya apabila menjelangnya musim piliharaya sahaja?...

Mungkin kesibukkan dalam tugas harian,menyebabkan kita tidak berkesempatan untuk menziarahi sahabat-sahabat kita, yang mungkin sudah semakin jauh dari jemaah akibat merajuk hati.


(Setiausaha muslimat cawangan Kandang)


Mungkin ada yang berkata "hanya kita aja , nak ambil hati sahabat, sedangkan dia tak kisah pun tentang kita".

walauapapun tanggapan kita, INGATLAH bahawa KEIKHLASAN amat penting dalam mencari KEREDHAAN ALLAH. Yang penting jadikanlah diri sendiri "Tak Rebah dikeji,Tak Makan dipuji". Biar pun 1000 cacian mahupun 1000 pujian dari manusia , ia tidak dapat memberikan apa-apa ganjaran buat kita.



Cukuplah ALLAH yang Maha pengasih lagi maha Penyayang sebagai Maha Pembela lagi Maha Pelindung buat hamba-hambanya yang Ikhlas lagi Beriman apatah lagi Bertakwa.


(Ketua muslimat bersama sahabat yang sedang dalam rawatan)


Diceritakan oleh Ust Faisol, terdapat seorang pakcik yang tidak memegang apa-apa jawatan pun didalam jemaah, namun dia sanggup ke PRK Bukit Gantang hanya dengan menaiki motor dari satu perjalanan yang AMAT jauh bagi sama-sama membantu berkempen diBukit Gantang. Satu pengorbanan yang amat besar yang dilakukan oleh pakcik tersebut demi kerana satu KEIKHLASAN dan pastinya merupakan juga satu KEPUASAN diatas sebuah KEYAKINAN yang mantap , bahawa Cukuplah ALLAH sebagai pemberi GANJARAN.

Mungkin juga kita telah mendengar cerita tentang seorang yang mendapat Haji Mabrur diantara ribuan manusia yang mengerjakan Haji dikala itu meskipun dia tidak dapat bersama-sama untuk menunaikan Haji dikala itu kerana wang 300 yang diperuntukkan untuk menunaikan Haji, telah diberikan pada jirannya yang bukan Islam disebabkan mereka kelaparan.


Dan pernah juga terbaca dalam blog( tak ingat, blog yang mana,banyak sangat) tentang Ir Hj Mohammad Nizar Jamaluddin yang sanggup berulang alik kelebuhraya
diatas Pengorbanannya yang sanggup membantu kereta yang kerosakkan tayar satu ketika dulu.
Keihlasannya dalam mengerjakan kerja-kerja amal tanpa mengharapkan balasan melainkan hanya ingin mencari Keredhaan ILLAHI .


Alhamdulillah, semalam 20 April 2009 , DMPKBK telah diberi kelapangan untuk menziarahi muslimat-muslimat cawangan Kandang dalam usaha untuk menghidupkan usrah cawangan yang agak lama telah ditinggalkan. Satu usaha yang murni demi mengeratkan ukhwah .

Berpandukan dengan silibus yang lebih mantap maka ajk-ajk dmpkbk akan menjadi naqibah dalam usaha untuk menghidupkan usrah-usrah disemua cawangan Kawasan Bukit katil bermula dari minggu ini.


(Ketua Muslimat bersama sahabat yang baru kematian suami pada 1 Apr 09)


Tonggak kepada Gerakan Islam ialah Usrah.Tanpa Usrah maka gerakan akan menjadi jumud dan tidak dapat melahirkan tenaga serta tenaga pelapis.Usrah bukanlah satu majlis ilmu semata-mata malah untuk meningkatkan komitmen kepada Islam dan menegakkan Syiar Islam diatas mukabumi ini.

Hanya ALLAH yang mampu memberikan kekuatan untuk kita meneruskan segala usaha-usaha yang murni ini. Ikhlaskanlah hati agar ALLAH memberikan segala ganjaran yang hanya mampu dirasakan oleh mereka yang Ikhlas dalam mencari Keredhaan ALLAH.


(Ketua Muslimat bersama sahabat yang membuka kelas Mengaji )


Tiada ujud istilah
"Aku hanyalah Melukut diTepi Gantang .Biarlah orang yang buat. Ramai lagi yang mampu lakukan. Biar mereka saja yang buat, mereka lagi hebat".

Apabila ucapan itu sering diungkitkan maka sebenarnya tiada siapa yang akan buat.Itulah yang sebenarnya berlaku apabila menuding jari kepada orang lain maka tiada orang yang menghadiri program.


Sebenarnya dalam dunia ini , tiada siapa yang hebat. Semuanya ada kekurangan dan kelebihan. Tiada siapa yang dilahirkan , terus menjadi Pakar melainkan usaha serta pertolongan dari ALLAH.

Sedangkan dihadapan ALLAH nanti ,setiap dari kita akan dipertanggungjawabkan.Setiap diri dihargai dan dinilai samada lelaki atau perempuan.Setiap diri adalah Khalifah dimukabumi ini.

Dan pastinya beruntung orang yang banyak menuai diakhirat setelah banyak menanam didunia berbanding orang yang tidak dapat menuai natijah daripada menjadikan dirinya seperti "Melukut ditepi gantang"...

2 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

dah pandai dah kau menulis!

ketua muslimat yg pakai tudung hitam baju pinang masak ke?

DEWAN MUSLIMAT PAS BUKIT KATIL said...

ya,tudung hitam ,baju pinang masak.Itu ketua muslimat cawangan Kandang.

Alhamdulillah, yang baik itu dari ALLAH.