HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, March 10, 2009

Ya Rasulullah!!! Kami Merindui..Mu


(sekadar gambar hiasan)


Baginda seorang yang gagah berani, tangkas perwira,pahlawan dan sastria, maju dan tak kenal gentar.Tidak segan menghadapi bahaya walaupun kematian berdiri didepannya, sabar ditimpa bala bencana.Diwaktu peperangan sengit, Baginda yang paling dekat dengan musuh. Tidak mementingkan dunia.Pakaiannya hanya sekadar yang perlu, lebihnya untuk sahabatnya.

Hidupnya sederhana, makanannya sekadar kenyang, hamparannya daripada rumput berjalin, pernah menderita lapar kerana tak ada yang akan dimasak.ketika meninggal , tidak meninggalkan wang sedinar atau sedirham pun.Peninggalanya hanyalah sebuah senjata, seekor kuda tunggang dan tanah yang telah disedekahkan. Sahabat-sahabatnya hidup didalam kekayaan kerana harta rampasan, apabila negeri sekeliling telah ditakluk tapi rumah Baginda tinggal kosong daripada perhiasan dan berhari-hari kekurangan makanan. Pernah Saidina Umar, air matanya berlinang: Mengapa begini Ya Rasululullah! kunci Masyrik dan maghrib telah berpegang ditangan tuan".
Baginda menjawab ." aku Nabi , bukan Kaisar!'

Baginda tidak meninggalkan kekayaan harta benda, kerana harta benda akan habis namun baginda meninggalkan kekayaan jiwa, yang seluas langit dan bumi.

Baginda tahu benar harga diri, kuat kemahuan , teguh hati, tidak pernah mentakhirkan pekerjaan hari ini sampai esok, tidak suka bergurau senda yang tidak berfaedah, tidak takut ditimpa kemiskinan atau kekurangan.


Dermawan dari mega yang mendung akan menjatuhkan hujan, lebih murah dari angin sepoi bahasa.Tidak pernah orang yang datang meminta pertolongan pulang dengan tangan kosong.kalau tidak ada , dia janjikan akan memberi dimana ada.
Baginda memberikan derma kepada orang lain , laksana pemberian raja-raja, sehinggakan dirinya dan rumahtangganya sendiri tidak ketinggalan sisanya.Dia berikan anugerah sebagai pemberian Kisra dan Qaishar, pada hal dia hidup dirumah kekurangan makanan.



Tidak pernah mengherdik hambanya..Kata Anas "sepuluh tahun lamanya saya bekerja dirumahnya, tidak pernah mengherdik saya. Kalau ada pekerjaan yang saya kerjakan , tidak pernah Baginda bertanya kenapa dan kalau ada pekerjaan yang tidak saya kerjakan , tidak pernah Baginda berkata mengapa saya tidak melakukannya.



Kata Aisyah: "Rasulullah itu apabila tinggal dirumahnya, sangat lemah lembut, suka tersenyum dan tertawa.
Lembut terhadap anak dan cucunya., .Tidak pernah berkata yang tidak baik, majlisnya majlis petunjuk dan ilmu, rumahnya rumah kebaikan malu dan budi, tidak ada orang yang membicarakan aib orang lain disana.


kalau datang orang yang kasar, beliau terima dengan sabar. kalau ada bicara yang tidak disetujuinya, dialihkan bicaranya kepada yang lain.kalau orang membicarakan akhirat, baginda ikut bicara pula. Dibicarakan pasal makan dan minum, Baginda bicara pula, dibicarkan orang hal dunia, Baginda ikut bicara pula, tetapi semuanya dibawa kepada agama.

Berkali-kali baginda mempertunjukkan mukjizatnya, tetapi sentiasa dialas dengan perkataan bahawanya mukjizat yang demikian bukan dari kuat kuasanya melainkan dari keizinan ALLAH jua.


Beliau adalah manusia paling lapang dada.,paling halus perasaan, paling pemurah dalam pegaulan.Beliau mengembirakan sahabat-sahabatnya, bergaul dan bermesra dengan dengan anak-anak muda , duduk bersama mereka, mendatangi undangan dari orang merdeka dan budak laki-laki dan wanita atau oran-orang miskin.Baginda menjenguk orang-orang sakit sekalipun jauh tempatnya.


Rasulullah saw sangat halus perasaanya,pengasihani, ketara benar pada beliau perasaan manusia kemanusiaan, perasaan halus yang paling tinggi dan indah.



Diantaranya bahawa Anjaasyah yang mengiring wanita.Kerana suaranya merdu, bila ia menyanyi, unta akan berjalan lebih cepat sehingga menyulitkan wanita (kerana tidak biasa berjalan cepat). lalu Nabi bersabda kepadnya.."Hai Anjaasyah, perlahan-perlahan saja dengan wanita-wanita itu..


Dirumah, Baginda adalah manusia biasa sebagaimana yang dikatakan oleh Aisyah r.a."Beliau menjahit bajunya, memerah susu kambing, mengurus dirinya, menembel pakaiannya, membersihkan terompahnya dan sebagainya.D


Demikianlah jawapan Aisyah r.a setiap ditanya orang apa saja yang dilakukan Rasulullah saw dirumahnya.

Berkata Aisyah r.a.."Beliau mengerjakan setiap pekerjaan isteri beliau, tetapi bila datang waktu solat, beliau keluar untuk solat.


'Adalah Rasulullah selunak-lunak manusia, sepemurah-pemurah manusia, banyak ketawa dan senyum."

"Yang terbaik diantara kamu ialah yang terbaik terhadap isterinya,dan saya adalah orang yang terbaik terhadp isteriku"

'Tidak pernah Rasulullah saw mencela makanan, bila Beliau suka, beliau makan dan bila beliau tidak menyukainya, beliau tinggalkannya".

"Bayarlah upah buruhmu sebelum kering peluhnya".

1 comment:

Anak Bulan said...

(Bulan Penuh 2012) - Sebentar tadi saya melayari Siasahdaily dan meninggalkan komen berikut:

takziah kepada Ali Rustam,

nampak tidak bernasib baik, dalam ramai2 yang berendam dalam tong taik, kamu seorang dituduh makan taik sampai kenyang.

setiap musibah membawa jalan keluar untuk orang fasik bertaubat dan kembali ke jalan yang dinaungi Al-Haq.

Ali Rustam disarankan bertaubat nasuha.

Jangan bazirkan kepandaian anda berpolitik dan mentadbir.

Mari masuk PAS dan kita tegakkan Islam di Melaka sebagaimana pucak masa gemilangnya dahulu.

Untuk maklumat lanjut dan borang keahlian, silakan Ali Rustam ke http://www.pas.org.my/borang/keahlian/borang_ahli_pas.pdf