HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Saturday, March 28, 2009

MALAM PERTAMA....




Malam pertama tidur dihospital,memang agak meresahkan.Debaran hati sukar untuk diperlahankan.Gelisah serta resah disamping mengharap pertolongan ALLAH, itulah kekuatan yang mampu memberikan sebuah keyakinan bagi menghadapi segala ujian .

Semuanya bermula apabila sesak nafas aku masih tidak berkurang bermula dari 25 Feb 09.Penyakit asma aku berulang lagi setelah hampir 2 tahun aku tidak dihinggapinya. .Ubat yang dimakan seolah-olah tidak memberikan sebarang kesan...aku kehairanan.

"Tolong buat air teh O malam ini" itulah pesanan YDP Kaw Bukit Katil, bagi jamuan sempena ceramah Saudara Mahfuz Omar yang diadakan pada 1 Mac 09 bertempat dibalai Islam Bukit katil..Seperti biasa aku bersetuju .

Sebaik sahaja selesai menunaikan solat Isyak, aku terus kedapur untuk menyediakan air minuman bagi jamuan tersebut . Sebaik saja aku sempat membancuh setengah dari teh O tersebut, tiba-tiba aku terasa sesak nafas aku berulang. Aku cuba gagahi untuk menyiapkan air teh O tersebut namun aku kira sudah tidak dapat menahan lagi..

Pernafasan aku sudah semakin payah. Aku hanya mampu menundukkan kepala bagi memudahkan sedikit pernafasan aku..sedangkan air yang sedang dibancuh masih belum siap. Lalu aku meminta anak lelaki aku, membawa aku keklinik yang berhampiran untuk menyedut gas. Itulah kelazimannya yang berlaku apabila penyakit asma aku menyerang.

"Ban...ban...cuh...teh O lagi itu .Letak gu...gula.." aku sudah sukar untuk bercakap ketika didalam kereta.
"Ting...tingg....galkan ummi diklinik, awak ba...ba...lik, hantar air kemarkas dulu".
Anak lelaki aku bersetuju. Sebaik saja aku diberi gas , dia pun meninggalkan aku untuk menghantar air kemarkas.
Aku berpuas hati kerana tanggungjawab aku telah terlaksana. ..cuma aku terlupa untuk memesannya bahawa air teh O itu telah dimasukkan separuh gula didalamnya...

Lebih kurang 1 jam kemudian, anak lelaki aku datang untuk membawa aku pulang.Alhamdulillah pernafasan aku telah lega .

"Ummi...orang dah hantar air kat markas. Orang suruh pakcik H masukkan gula dalamnya," anak aku memberitahu aku.

Aku terdiam seketika kerana aku tahu pastinya SU kerja itu akan meletakkan gula dengan banyak didalam air teh O tersebut tanpa mengetahui bahawa separuh gula telah pun aku masukkan kedalamnya sebelumnya.

Sebaik saja sampai kerumah, aku pun terus berehat lalu tertidur. Hanya anak lelaki aku saja yang pergi keceramah itu.

Besoknya aku mendapat tahu bahawa ramai yang komen kerana air teh O itu terlalu manis, sehinggakan aku dengar saudara Mahfuz Omar terpaksa minta air kosong kerana teh O terlalu manis.Aku tersenyum sendirian, biasalah orang lelaki..agaknya tidak merasa dahulu air teh O itu, sebelum tambah gula lagi.

Sejak hari itu , aku rasakan pernafasan aku agak sempit tapi aku buat tak layan aja sehinggalah aku dan keluarga aku turut serta rombongan Kawasan Bukit Katil didalam demonstrasi mansuhkan PPSMI diKuala Lumpur pada 7 Mac 09.

Akhirnya pada 14 Mac, aku rasakan pernafasan aku sudah semakin sempit meskipun sudah 2 klinik ,aku pergi untuk dapatkan rawatan. Aku kira , gas pemedih mata serta air asid yang dihidu semasa demonstrasi PPSMI juga diantara sebab mengapa pernafsan aku semakin sempit.. Akhirnya malam itu , suami aku yang merasa amat susah hati melihat keadaan aku yang sebegitu lalu mengesyorkan aku untuk dibawa kehospital. Aku bersetuju.

Aku terpaksa ditahan kerana ada masalah lain lagi. Terkilan juga aku kerana tidak dapat bersama-sama dengan Ustaz Harun Din yang dijadualkan programnya pada esoknya, 15 Mac bertempat diSolok Gaung.

Aku ditahan dihospital selama 5 hari. Pada 19 Mac aku dibenarkan keluar. Sebenarnya pada 16 hb Mac hingga 20 Mac 09 , Kaw Bukit Katil dijadualkan untuk bertugas di Bukit gantang bagi PRK kecil.Aku diantara 4 muslimat yang akan menyertainya.
Walaubagaimanapun tarikh itu ditunda pada 28 Mac atas beberapa sebab tertentu.(namun masih tidak pasti , samada aku dapat pergi @ tidak disebabkan kesihatan yang masih belum mengizinkan meskipun Bukit Gantang telah benar-benar mengamit hati aku)

Tiba-tiba pada 25 Mac , suami aku dihubungi oleh Doktor dari hospital agar aku dikehendakki tinggal dihospital selama 2 hari bagi menjalani beberapa pemeriksaan lagi. Aku dikehendakki datang pada petang itu juga.

Sekali lagi aku terkilan kerana , pada sebelah paginya aku dan anak-anak semua dah berjanji untuk keceramah diPaya Dalam pada malam 25 Mac itu.penceramah Hj salim Tahir..Ust kamarudin Sidek dan YB Yusmadi dari balik Pulau..Sekali lagi kami aku tidak dapat menyertainya.

Akhirnya ..ALHAMDULILLAH, MAHA SUCI ALLAH ..aku dibenarkan keluar dari hospital pada 26 Mac 2009..setelah aku didapati bebas dari penyakit yang merbahaya..Aku benar-benar bersyukur pada ALLAH diatas perlindungNYA. Sesungguhnya ALLAH MAHA PEMURAH LAGI PENYAYANG. Aku masih ingin meneruskan kerja-kerja dakwah ini.Aku masih ingin menulis diblog ini setelah 2 minggu aku tidak melayarinya...

Bersyukur aku, selama 7 hari dihospital, ianya memberikan aku sedikit kerehatan. Paling tidak pun, makanan siap telah tersedia. Walaubagaimana pun yang paling menariknya kerana aku berkesempatan untuk menghabiskan membaca 3 buah buku..Buku "Malam pertama dialam kubur". Buku " Cinta seorang gadis kepada ALLAH" (Rabiahtul Adawiyah) Buku "Cekal dan Tabah (Rasulullah)..




Malam pertama , dihari kelahiran...tiada siapa pun mampu menceritakan tentangnya...
Malam pertama dihari pernikahan...ramai yang berpengalaman dan bisa menceritakan
Malam pertama diAlam Kubur...tiada siapa yang mampu bangkit untuk menceritakan...

Dan pastinya , setiap kali pernafasan terganggu dan menjadi semakin sempit lalu perkara pertama yang diingati adalah KEMATIAN..

Malam pertama dialam kubur.....KUBURAN BISA MENJADI TAMAN SURGA @ PARIT NERAKA.

'Wahai orang tua yang telah bongkok punggung dan dekat ajalnya,
Apakah engkau telah bersiap sedia menghadapi malam pertama?
wahai pemuda gagah yang bergelumang harta dan sejuta asa,
Apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama?
Ia adalah malam pertama 2 wajah;
Mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam surga berikutnya,
Atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya..."





TERAPI KERASNYA HATI

Membaca Al Quran dan Dzikrullah
Merendahkan diri dan menangis dihadapan ALLAH
menghadiri majlis-majlis ilmu yang berisi mau,idhah dan dzikir
Mengingat kematian
Menyaksikan sakaratul Maut
ziarah kubur
(petikan dari buku "Malam Pertama diAlam Kubur" Syaikh Muhammad bin Husain Ya'qub)

No comments: