HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM

HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Sunday, March 28, 2010

BILA MESYUARAT AGONG KEMBALI LAGI...


"Assalamua'laikum..Sofi..malam ini mesyuarat MTD, kak Robiah terlibat tak? Akak nak pergi sekali dengan kak Robiah". aku menelepon YDP Bukit Katil untuk mendapat kepastian setelah sehari menerima sms dari YDP untuk menghadiri meyuarat MTD Bukit Baru.
"Mesyuarat MTD? ..malam tadi lah kak..Bukan malam ini. Dah lepas lah" YDP turut terkejut dengan pertanyaan aku.

"Malam tadi? bukan kah hari ini 24 Mac jadi malam ini lah"aku masih lagi tak puas hati.
" Kak..har
i ini 25 Mac..bukan 24 lah.." YDP ketawa kecil.

MasyaALLAH. Aku tersipu sendiri. Kak Robiah ketawakan aku. Masakan tidak, sampai haribulan pun dah tak perasan.

"Mas ..Mas..haribulan pun engkau dah salah..apa yang engkau ingat ini" kak Robiah masih tersenyum."Dah lah masuk dulu rumah akak..minum air." kak Robiah mempelawa masuk sebab dari tadi kami hanya berbual diluar sahaja. Sebab aku kesuntukkan masa. Tujuan aku ke rumah kak Robiah untuk memastikan agar kak Robiah turut bersama di dalam mesyuarat MTD .

Begitulah apabila musim Mesyuarat Agong kembali lagi .Cawang
an-cawangan serta Kawasan-Kawasan mula sibuk kembali dengan menyiapkan lapuran-lapuran . Setahun masa berlalu tapi rasanya baru saja seperti berlaku. Sudah menjadi kebiasaan , apabila Mesyuarat Agong bermula, samada di peringkat cawangan mahu pun kawasan maka setiausahalah yang paling sibuk untuk menyiapkan segala kerja-kerja agar perjalanan mesyuarat berjalan lancar. Tidak terkecuali bagi aku sehinggakan sampai tarikh pun tak perasan. Rindu untuk layari internet tapi adakalanya masa tak mengizinkan.

"Mas..senanglah kalau Mas yang hantar sendiri surat-surat ini kat dia orang itu. Beritahu suruh datang..kalau akak cakap.... ada aja alasan sebab tak mahu datang", begitulah di antara keluhan yang disampaikan oleh ketua muslimat cawangan-cawangan, sebaik saja aku menghantar notis sebelum 2 minggu dari tarikh mesyuarat Agong yang akan diadakan.

"Akak jumpa tak mereka dalam kuliah nanti" aku bertanya lagi.

"Jumpa..nanti akak cakap lagi, ingatkan mereka" jawapan yang sering diberikan.

"InsyaALLAH, saya akan pergi rumah mereka seorang demi seorang . Saya nak pandang mata dia orang , nak sentuh hati mereka supaya dapat hadir..lepas itu ..akak jangan lupa ingatkan mereka lagi tentang Mesyuarat Agung Muslimat Bukit katil ini." aku bersungguh-sungguh lagi.

Begitulah , bukan mudah untuk menyentuh hati-hati manusia ke arah kebaikkan ini namun ianya mesti dilakukan walaupun sebenarnya kita hanya memerlukan sedikit usaha dengan bantuan kekuatan dari ALLAH. Kesibukkan manusia dalam kehidupan dunia menyebabkan adakalanya masih ramai yang terlupa ada tanggungjawab besar yang terpikul dibahu.

Sudah semestinya, Alhamdulillah kita yang telah di beri sedikit kekuatan serta kemudahan untuk terus bangkit dan berjalan mengejutkan mereka-mereka yang agak terleka disebabkan bijaknya syaitan memainkan peranannya.

Bukan mereka tidak mahu tapi suasana yang ada di sekeliling mereka menyebabkan mereka terhijab lalu lara dan terleka. Namun fitrah manusia untuk mengenali tuhannya tetap ada tersemat di hati nurani meraka walaupun mereka terus terlalai dan terleka.
"Kak..bagaimana dengan macik yang sakit kanser hari itu..yang kami dah ziarah " aku cuba bertanya kepada salah seorang muslimat cawangan yang telah di temui.

"Macam itulah ..ulang alik-alik ke hospital..tapi nampaknya dah bertambah teruk.." dia terdiam seketika.

" Adik akak pun dah meninggal sebab kanser. Umur baru 44. Akak dah umur 51. Adik akak meninggal muda. Tak tahulah...masa cepat sangat. .kejap dah setahun...kejap dah 2 tahun...perangai masih macam itu ...tak ubah-ubah.." tiba-tiba muslimat itu mengeluh . Bunyinya seperti menyesal terhadap diri sendiri..

"Nanti, akak datanglah ke mesyuarat Agong Muslimat ini..setahun sekali. Rebutlah peluang masa kita sihat sebelum datang masa sakit..sebelum giliran kita pula yang akan pergi " sambil aku hulurkan notis surat setelah agak lama aku berbual dengannya.

"InsyaALLAH, kali ini akak datang" jawabnya sambil merenung kearah mata aku. Aku tersenyum puas. Sekadar mengingatkan diri sendiri bahawa segala amalan yang di lakukan adalah baliknya untuk diri sendiri. Rebutlah 5 perkara sebelum sampai 5 perkara

Tentu Dr Khatijah selaku Ketua Muslimat juga gembira apabila melihat ramai muslimat -muslimat yang dapat menghadiri ke program-program DMPBK.

Kami selaku DMPBK cuba melakukan yang terbaik demi syair Islam ini. Cuma buat masa sebulan dua ini, Ketua Muslimat dan Bendahari Muslimat agak sebuk sedikit dengan urusan peribadi memandangkan kedua-duanya akan mendapat menantu pada bulan Jun ini. InsyaALAH semuga di rahmati dan di berkati.

Semuga ALLAH memberikan segala pertolongannya dalam perjalanan kita untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupan ini. InsyaALLAH.


No comments: