HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, January 12, 2010

TUNTUTLAH ILMU..

Perjalanan yang mengambil masa melebihi 10 jam , memanglah amat meletihkan.Dari jam 8 pagi bertolak dari Bandaraya bersejarah dan tiba pada jam 8 malam di sebuah hotel di negeri Serambi Mekah namun pengalaman-pengalaman yang dilalui selama menguruskan anak-anak dari Maahad Ar Rahmah, Solok Gaung,Melaka ke Sek Maahad Muhammadi Pasir Mas bagi anak-anak perempuan manakala ke kolej STAM di Kok Lanas,bagi anak-anak lelaki, memberikan kepuasan bagi ibu-ibu serta ayah-ayah yang turut mengiringi. Alhamdilillah bas baru yang di sewa mampu memuatkan seramai 44 penumpang memang cukup selesa buat kami semua. Seramai 9 pelajar perempuan manakala 12 pelajar lelaki telah diberikan tempat disana bagi penerusan menuntut ilmu serta mendudukki peperiksaan STAM bagi tahun 2010. Bagi pelajar-pelajar yang tidak pernah berjauhan dari ibubapa, diselubungi kesayuan sebaik saja ibu serta bapa cuba meninggalkan mereka, maklumlah ini merupakan pengalaman pertama mereka untuk menetap di asrama tambah lagi jauh dari pandangan ibu dan ayah.




Banyak perkara yang menarik hati ketika disana apatah lagi bila harga makanan nya, air buah yang segar cuma RM 1.20 , ice blended cuma RM 1.00. Nasi berlaukan daging bakar, sop serta sambal belacan baru mencecah RM 2.50 sepinggan. Mungkin harga ini agak asing jika dibandingkan dengan harga makanan yang kami makan singgah disepanjang perjalanan ditempat lain. Diterengganu saja, makan maggi sop dan nasi goreng biasa saja(perasa ikan bilis) dan air teh secawan dan air suam saja sudah menjangkau harga belasan ringgit. Namun apa yang lebih menarik hati ketika di Pasir Mas, semasa kami menunaikan solat Zohor dimasjid , aku sempat merakam gambar pelajar-pelajar yang sedang mengaji Al Quran. Mungkin ini sesuatu yang asing bagi aku kerana mungkin aku belum pernah menemukan pelajar-pelajar yang mengaji di masjid sewaktu tengahari begitu. Mungkin ini telah menjadi amalan bagi mereka setiap hari .



Syukran Jazilan buat semua Ustaz yang telah berusaha bersungguh-sungguh bagi memastikan pelajar-pelajar ini mendapat tempat disana terutama Ustaz Kamarudin dan juga cikgu Bibah. Semuga ALLAH membalas segala kebaikan yang dilakukan.

No comments: