HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Monday, July 27, 2009

TARBIYYAH TIDAK BERMUSIM..



Alhamdulillah,Dewan Muslimat PAS Bukit Katil dapat bersama-sama menghadiri Ijtimak Tarbawi pertama bagi sesi 2009-2011 yang telah diadakan pada Maahad Ar Rahmah pada 26Julai bersamaan 4 Syaaban .
Ijtimak yang pertama bagi sesi 2009-2011 ini telah dapat menarik 150 ahli bagi bersama-sama menghadirinya.
DMPKBK telah meghantar 10 wakil bagi meneruskan agenda tarbiyyah.


Al fadhil Ustaz Zulkifli Hj Ismail telah membentangkan kertas kerja pertamanya yang bertajuk "kepentingan tarbiyyah dalam harakah Islamiah"
Ia merupakan satu tajuk yang menarik untuk dkupas.

Tarbiyah didalam PAS sebagai sebuah jemaah Islam adalah untuk melahirkan individu muslim yang Soleh, Seimbang dan terhimpun pada dirinya akhlak-akhlak Islam dan ilmu pengetahuan Islam yang diperlukan sehingga ia dapat menjadi golongan mujahiden yang sentiasa mendapat pertolongan ALLAH SWT didalam jihad yang didokong oleh jemaah.



Akhlak-akhlak tersebut sebagai contoh

1.Al Wala' atau kesetiaan kepada ALLAH, Rasul dan pimpinan.
2 Kasih kepada ALLAH
3.Rendah hati kepada golongan beriman
4.Tinggi hati kepada golongan Kuffar
5.Berjihad menegakkan ugama ALLAH

"Kekuasaan politik sebagai alat bukan matlamat hakiki" itulah diantara pengisian tarbiyah yang disampaikan oleh ustaz Zul. Untuk lebih menyedari hakikat kepada ahli-ahli bahawa kekuasaan yang kita perjuangkan ini, sekali pun wajib adalah sebenarnya sebahagian alat dan wasilah sahaja. Asas kepada siyasi yang kita perjuangkan adalah kaedah yang berbunyi " Hukum wasaail (perantaraan) adalah menyerupai hukum maqasid(tujuan)".



"Orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi, nescata mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar dan kepada ALLAH kembali segala urusan.
(Al Hajj:41)

Ahli-ahli dari cawangan memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan sesuatu jemaah. Ahli cawangan inilah yang paling dekat dengan masyarakat. Apabila satu cawangan itu lemah maka mesej perjuangan itu tidak akan sampai kepada masyarakat secara berkesan.

Yang menjadi lebih malang lagi apabila ahli-ahli cawangan jadikan program-program pada hanya musim pilihanraya.Sedangkan tanggungjawab tarbiyah serta dakwah mestilah berterusan, tiada musimnya.


Orientasi gerak kerja jemaah yang bersifat songsang adalah menjadi punca kelemahan yang beterusan, kuat diatas lemah dibawah.
Sedarlah bahawa kekuatan dibina dari bawah bukan dari atas.

No comments: