HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Tuesday, November 25, 2008

WANITA





WANITA DALAM PERUNDANGAN GREEK

Dalam sejarah ketamadun manusia, tamadun greek adalah dianggap suatu tahap tamadun yang boleh dibanggakan buat zaman ini.Namun begitu wanita ketika itu , dikurung didalam rumah , tidak diberi peluang langsung untuk belajar .Dia dihina dan dianggap khadam yang najis.(menurut Pfof Dr Mustapa Assibaie)
Wanita juga boleh dibeli seperti barang dagangan . Tidak mempunyai apa2 hak untuk membantah.Malah tidak ada apa-apa hak dalam hidup selain dari makan minum, tempat tinggal dan pakaian.
Dikemuncak tamadun Greek pula, wanita dijadikan alatuntuk memuaskan nafsu lelaki, model-model perempuan bogel dipopularkan dan merebaklah keruntuhan moral yang akhirnya tamadun Greek turut runtuh bersama-samanya.

WANITA DALAM PERUNDANGAN ROMAWI

Wanita dalam perundanagan Rome adalah lebih menyedihkan.Dimasa muda remajanya, wanita dikongkong dibawah kekuasaan penjaganya sama ada bapa atau datuknya atau sebagainya , yang diistilahkan dengan "PeterFamilies".
Kekuasaan seseorang penjaga tidak dihadkan,malah boleh menghalau wanita itu keluar rumah atau menjualnya tanpa pembelaan undang-undang untuk mereka.Lebih dari itu , hak hidup bagi seorang wanita boleh ditentukan oleh penjaganya. demikian menurut Prof Dr Ali Abdul Wahid Wafi .
Sesudah berkahwin wanita berubah dari bapanya kepada suaminya dan terputuslah hubungan keluargaannya yang asal. Suami pula berhak mengisikan tempat yang telah dikosongkan oleh bapanya, dalam tindak tanduk terhadap wanita itu. Demikian ditegaskan oleh V.Girad dalam bukunya "Droit Romain",halaman 180.
Keadaan yang menyedihkan kaum wanita itu cuba diselamatkan dizaman Justinian (yang mati pada 565M) dengan suatu undang-undang yang dikenali dengan "Justinian law" tetapi tidak berjaya mengubahkan keadaan kecuali dalam beberapa hal sahaj.
Sebelum "Justianian Law" itu ada suatu undang-undang yang dikenal dengan istilah undang-undang 12.
Dalam undang-undang tersebut disentuh tentang kelayakan mendapat hak sivil.
kelayakan tersebut hendaklah dengan 3 syarat:
1.Cukup Umur
2.Siuman akal
3.lelaki
Jelaslah disini bahawa ketika ini berada dalam keadaan yang menyedihkan..

Bersambung

No comments: