HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Thursday, January 29, 2009

ALHAMDULILLAH...AKHIRNYA DAPAT JUA TAPI.........

Alhamdulillah, pasangan ibu bapa kepada seorang pelajar diInstitusi Pengajian Tinggi Melaka, yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya, Jun tahun lalu, menerima wang pampasan dari syarikat Insuran.

Paling tidak, sekurang-kurangnya dengan wang pampasan itu dapat meringankan beban bagi keluarga Allahyarham. "Memang menjadi kebiasaan bagi pelajar diInstitusi itu diwajibkan mengambil insurans berkelompok' Menurut pengarah Institusi tersebut.

Walaubagaimana pun yang agak menarik perhatian aku, apabila bapa Allahyarham menyatakan bahawa "Wang pampasan ini akan digunakan untuk membayar kembali pinjaman pendidikan dari Kementerian Pengajian Tinggi anaknya" dan selebihnya akan disimpan"

Apakah ada juga bayaran pinjaman untuk pelajar yang sudah meninggal dunia? Aku tak mahu komen apa-apa kerana aku tak pandai dalam hal itu kerana aku tak pernah meminjam dari mana-mana pehak dalam pembiayaan pelajaran anak-anak.

Cuma kalau ia benar, ianya amat dikesali..Mengapa tidak dihapuskan @ dihalalkan saja pinjaman itu kerana ia melibatkan hal kematian. Dan sekiranya takut kerana kerugian oleh pihak peminjam..maka suka diingatkan bahawa kes kematian dalam belajar amat jarang berlaku..Bukankah seeloknya pendidikan diberi percuma.

Ini juga mengingatkan aku kepada satu peristiwa dimana dikala aku diragut sewaktu melintas jalan dijalan Hang Tuah, sebuah motosikal melintas lalu menarik beg tangan aku. Aku tidak boleh nak buat apa-apa kerana kunci erv aku didalam beg tersebut. Aku hanya dapat memandang saja kearah peragut ..Ketika itu bahawa aku terasa bahawa tak punya apa-apa melainkan ALLAH SWT.

Aku minta pertolongan dengan orang yang tidak aku kenali untuk menghubungi suamiku. Alhamdulillah, rupa-rupanya masih ramai orang yang perihatin yang sanggup menghulurkan bantuan.

Tapi yang amat menyedihkan aku ialah apabila..buat lapuran polis kena bayar rm 2.00. Macamana nak bayar dalam keadaan tiada apa-apa ditangan. Tapi kena bayar juga. Pinjamlah aku rm 2.00 pada orang yang menghantar aku kebalai polis.
Hidup lesen kereta kena bayar lagi. Buat KP pun kena bayar.Nampaknya walaupun kena ragut pun kena bayar juga.
Dua kali kita dizalimi. Kena curi dan kena bayar lagi..

Itulah Malaysia Negara ku cintai..

1 comment:

Hamirdin b Ithnin said...

isteri pun pernah kena ragu tsebaik keluar dari bank