HIMPUNAN HUJAU MENUJU PUTRA PERINGKAT NEGERI MELAKA

MUTIARA KATA

KEMULIAAN SEORANG MUKMIN IALAH APABILA DIA TIDAK BERGANTUNG KEPADA MANUSIA.

KEMENANGAN KEADILAN KEATAS KEZALIMAN LEBIH BESAR MAKNANYA DARIPADA KEMENANGAN KEJAHATAN KE ATAS ORANG YANG ZALIM


HIMPNAN HIJAU

HIMPNAN HIJAU
HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA PERINGKAT NEGERI MELAKA 24 JUN 2012

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'

BOYCOTT ISRAEL!!! 5S....SEX,SONG,SCREEN,SMOKES ,SPORT....KLIK DI GAMBAR UNTUK 'PALESTIN KINI'
AKU BERTEKAD UNTUK MAJU KE HADAPAN WALAU MAUT MENGHALANG DI JALANAN .MATI BUKANLAH NODA YANG MENCERNAKAN BAGI SEORANG BERDARAH PAHLAWAN . BILA DI SERTAI NIAT IKHAS BERKORBAN.UNTUK BERJUANG MEMBELA KEBENARAN. KU SERAHKAN SEGENAP JIWA DAN RAGA. DALAM PERANG SUCI MEMBELA AGAMA. LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP HINA. JIKA MASIH HIDUP AKU TIDAK KECEWA. DAN JIKA MATI AKAU TIDAK AKAN TERCELA. ALANGKAH HINANYA HIDUP DI BAWAH iKAKI DERHAKA. ( Saidna Husain)

Thursday, August 23, 2007

KEPAHLAWNAN WANITA ISLAM

KEPAHLAWANAN WANITA ISLAM

Dalam sejarah Islam terdapat juga banyak kisah-kisah yang menceritakan hal kepahlwanan wanita Muslim. Tapi malangnya tidak ramai orang yang mengetahuinya. Pada zaman sebelum Islam dulu wanita-wanita Arab turut juga menemani kaum lelaki kemedan peperangan.Mereka bersama anak-anak mereka berada dibarisan belakang bagi merawat askar-askar yang tercedera , menjaga kuda, menghibur hati suami-suami mereka yang gagah berani, menaikkan semangat-semangat mereka dengan menceritakan kisah-kisah kejayaan datuk nenek mereka, mengambil senjata-senjata musuh yang terkorban dan mengumpulkan orang-orang pelarian serta mengawasi askar-askar tawanan perang.
Umar b.Khultum, seorang penyair Arab dengan penuh bangganya menyebut : ' Wanita-wanita yang berwajah jelita putih cantik berdiri dibelakang barisan kami, kami sentiasa takut kalau mereka dihina dan musuh-musuh mengambil tempat mereka. Wanita-wanita ini telah menerima ikrar dari suami meraka untuk menunjukkan kehandalan dimedan perang.Mereka mengiringi kami, mereka mengambil senjata-senjata dan kuda-kuda musuh yang ditawan.Itulah wanita-wanita yang dari keluarga Jashim b.Bakr . Mereka bukan hanya memilikki kecantikan , tetapi juga mewarisi adat keluarga dan agama, mereka memelihara kuda-kuda kami dan mereka berkata " Jika kamu tidak dapat melindungi kami dari musuh , kamu bukanlah suami kami"
..............
Ummu Aisyah

No comments: